Sida 1 av 1
El-uttag i släp, hur kolla vad resp stift är till för?
Postat: tis 07 jun 2016, 18:51
av B8B
Jag har en Volvo 850 och ett gammalt obromsat släp. Kontakten till släpets elkabel hade lossnat och jag fick därför skruva ihop kontakten med alla sladdanslutningar igen. Tyvärr hamnade någon eller några sladdar på fel stift. Har prövat några gånger att ändra vilka stift sladdar skall sättas fast på men inte lyckats få till exakt rätt kombination. Det lyser alltid fel på någon lampa.
Jag har funderat på att stoppa in sladdar i varje hål i bilens kontakt för att den vägen pröva mig fram till rätt kombination av stift/kabel. Har litet småkabel, så det borde gå. Tycker dock att detta verkar omständligt. Det borde finnas några knep som kan använda för att slippa pröva sig fram. Någon som har några idéer på hur jag skulle kunna gå tillväga?
Re: El-uttag i släp, hur kolla vad resp stift är till för?
Postat: tis 07 jun 2016, 19:09
av DayDreamer
Fem sekunders googlande så hitter man detta, antar att det var det som du ville ha reda på :)

Re: El-uttag i släp, hur kolla vad resp stift är till för?
Postat: ons 08 jun 2016, 09:39
av Lucif3r
2an är inte alltid ikopplad, det är typ ett extra stift man kan göra lite vad man vill med. Många har den som direktström för t ex. husvagnar. Kommer inte ens ihåg om jag kopplade in min 2a öht

Re: El-uttag i släp, hur kolla vad resp stift är till för?
Postat: ons 08 jun 2016, 20:45
av B8B
Jag får tacka för tipsen!
Re: El-uttag i släp, hur kolla vad resp stift är till för?
Postat: ons 08 jun 2016, 21:48
av Tilly
Strunta i att koppla i 2:an. 850:n är med största sannolikhet kopplad enligt gammal standard där det är direktström i 2:an vilket innebär att dimbakljuset kommer att lysa hela tiden (om det nu finns något dimbakljus på släpet). Det finns ju inget tvång på dimbakljus, däremot så är det ju dumt att det lyser hela tiden och även när man stänger av bilen.
Re: El-uttag i släp, hur kolla vad resp stift är till för?
Postat: tis 14 jun 2016, 20:53
av B8B
Tilly skrev:Strunta i att koppla i 2:an. 850:n är med största sannolikhet kopplad enligt gammal standard där det är direktström i 2:an vilket innebär att dimbakljuset kommer att lysa hela tiden (om det nu finns något dimbakljus på släpet). Det finns ju inget tvång på dimbakljus, däremot så är det ju dumt att det lyser hela tiden och även när man stänger av bilen.
2:an var avknipsad från början, så den biten var inget problem. Det såg man tydligt.
Har nu kopplat enligt kopplingsschemat ovan. På vänster sida funkar allt som det skall utom bakljuset. Till höger funkar bara blinkersen. Så jag tycker rent logiskt att jag inte bör ha kopplat fel. Logiken säger att det inte bör vara fråga om en felkoppling.
Vänster bakljus, höger bakljus och höger sidomarkeringsljus lyser inte. Lamporna verkar hela. Vet också att jag fick högerlamporna att lysa när jag kopplade dessa till sladden för höger blinkers. Om en högerlampa inte fungerat hade jag väl kunnat tolka detta som att en lampa trots allt är trasig. Men alla tre högerlampor (bak, sida, framkant till höger) verkar konstigt. Kan det vara fråga om någon slags seriekoppling? Tycker det verkar konstigt i så fall eftersom sladdarna går till en central dosa. Om det finns någon som har någon fundering om vad felet kan tänkas vara så får vederbörande gärna upplysa om detta. Höger baklampa på bilen verkar lysa så det bör inte vara någon säkring som är paj.
(Har ännu inte kollat med ett universalmätverktyg om det finns någon ström till de slocknade lamporna, har mätverktyget på ett annat ställe. Skall hämta det om någon dag.)
Re: El-uttag i släp, hur kolla vad resp stift är till för?
Postat: sön 26 jun 2016, 23:53
av B8B
Kan väl säga att jag hittat felet. Det var inte släpet det var fel på utan uttaget på bilen. Troligen har kopplingsdosan på bilen inte fått tråd 5 (höger positionsljus) ansluten p g a att förre ägaren av bilen haft ett gammalt släp och installerat släpet själv (förre ägaren av var en pensionerad elektriker med en begynnande demenssjukdom). Tror han tänkte så att det var bäst att anpassa uttaget på bilen till släpet.