Spräckt oljetråg -funkar gängtapp med oljetråg på plats?
Postat: mån 06 jun 2016, 11:38
Helgens genväg genom de värmländska skogsbilvägarna resulterade i ett spräckt oljetråg... :(
Att fixa detta tog inte de 2 timar som Petson estimerade då jag endast hade en begränsad uppsättning verktyg i sommarstugan ... (men tack för god vägledning Petson!, tyvärr läste jag den efteråt, inte innan)
Stressade för mycket vid montering av det nya oljetråget och drog de två vertikala bultarna mot växellådan lite för hårt innan jag drog den sista långa M7 bulten som hållet oljetråget. Trots att alla utom en av de långa bultarna återstod var det tilräckligt för att dra bulten snett i godset och gängan på bulten blev dålig de första 5 mm. Skal köpa en ny oljetrågsbult men funderar också på om det går att använda en gängtapp i motorblocket. Blir det kanske problematisk då det metalspånen som gängtappen skär inte har ngn stans att ta vägen. Tänkte gänga försiktigt och hoppas på att duschning med bromsrengöring tar med sig metalspånen. Fungerar det?
Skal bara dras med 17 nm så gängorna behöver inte bli som nya... Motorn läcker altså inte olja nu!
Hade inte tilgång på loctite under helgen, bör jag ta ut de 20 bultarna och stryka på loctite?
Fikk inte tilbaka fästet till oljekylningens slangar helt 100, dvs de som sitter på framsidan av oljetråget nära generatorn. Med vilka verktyg kommer man åt den skruven?
Varför skal volvos packningslim strykas på så väldigt tunt? Âr det för att limrester inte skal komma in i oljetråget
när man pressar oljetråget mot blocket?
Vanligtvis blir bilen bättre av att man mekar med bilen en hel dag. Frustrerande att meka utan att bilen blir bättre...,mitt gamla oljetråg var 100% rent. Det nya ble 90% rent efter tvätt. :(
Det var nog sista gången jag tog den dyra genvägen (bärgning 3500 kr + 1000 kr oljetråg (volvo ville ha 4200 kr) + 500 kr o-ringar och packningslim).
Lömsk jävla liten sten som jag körde på då det var svårt att se att vägbanan sluttade svagt mot kanterna/ hjulspåren. :-(O)
Att fixa detta tog inte de 2 timar som Petson estimerade då jag endast hade en begränsad uppsättning verktyg i sommarstugan ... (men tack för god vägledning Petson!, tyvärr läste jag den efteråt, inte innan)
Stressade för mycket vid montering av det nya oljetråget och drog de två vertikala bultarna mot växellådan lite för hårt innan jag drog den sista långa M7 bulten som hållet oljetråget. Trots att alla utom en av de långa bultarna återstod var det tilräckligt för att dra bulten snett i godset och gängan på bulten blev dålig de första 5 mm. Skal köpa en ny oljetrågsbult men funderar också på om det går att använda en gängtapp i motorblocket. Blir det kanske problematisk då det metalspånen som gängtappen skär inte har ngn stans att ta vägen. Tänkte gänga försiktigt och hoppas på att duschning med bromsrengöring tar med sig metalspånen. Fungerar det?
Skal bara dras med 17 nm så gängorna behöver inte bli som nya... Motorn läcker altså inte olja nu!
Hade inte tilgång på loctite under helgen, bör jag ta ut de 20 bultarna och stryka på loctite?
Fikk inte tilbaka fästet till oljekylningens slangar helt 100, dvs de som sitter på framsidan av oljetråget nära generatorn. Med vilka verktyg kommer man åt den skruven?
Varför skal volvos packningslim strykas på så väldigt tunt? Âr det för att limrester inte skal komma in i oljetråget
när man pressar oljetråget mot blocket?
Vanligtvis blir bilen bättre av att man mekar med bilen en hel dag. Frustrerande att meka utan att bilen blir bättre...,mitt gamla oljetråg var 100% rent. Det nya ble 90% rent efter tvätt. :(
Det var nog sista gången jag tog den dyra genvägen (bärgning 3500 kr + 1000 kr oljetråg (volvo ville ha 4200 kr) + 500 kr o-ringar och packningslim).
Lömsk jävla liten sten som jag körde på då det var svårt att se att vägbanan sluttade svagt mot kanterna/ hjulspåren. :-(O)