Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pierre71
#1081141
Hej

Är det svårt att byta en tröskel på en volvo v70 97-00.
Någon som kan förklara hur man gör. vore tacksam för det.

Med vänlig hälsning

Pierre
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1081147
Plastkjolen ingen aning om hur den sitter fast ska faktiskt ta ner min i sommar och möjligtvis lackera om dom då det har slitigt styggt på dom. Men jag antar att dom bara är dit skruvade i nederkant möjligt vis att det är clips som även håller fast dom.
av pierre71
#1081150
DayDreamer skrev:Plastkjolen ingen aning om hur den sitter fast ska faktiskt ta ner min i sommar och möjligtvis lackera om dom då det har slitigt styggt på dom. Men jag antar att dom bara är dit skruvade i nederkant möjligt vis att det är clips som även håller fast dom.
mina är slitna med så jag tänkte lacka om dem också.
av SubMarine
#1081214
Sitter med clips i hålen som du ser på bilden. Jag lyckades inte demontera clipsen hela utan fick köpa nya (svindyra på volvo, tips ebay).
Användarvisningsbild
av Nexus
#1081225
Plastklipps i underkant. Klippsen har en pinne i mitten som låser klipset .Jag lyckades trycka ut den bakifrån med en mejsel så man fick tag med en näbbtång och kunde lossa de hela. Sen är det bara ta en stor mejsel och bända kjolen uppåt. Sitter med klipps på insidan. :-)-)
av pierre71
#1081311
Nexus skrev:Plastklipps i underkant. Klippsen har en pinne i mitten som låser klipset .Jag lyckades trycka ut den bakifrån med en mejsel så man fick tag med en näbbtång och kunde lossa de hela. Sen är det bara ta en stor mejsel och bända kjolen uppåt. Sitter med klipps på insidan. :-)-)
Kanonbra tack för svaret
Användarvisningsbild
av 800serien
#1082225
Nu om ni ändå ska ner med plasttrösklarna så rekommenderar jag att ni kollar hur plåttrösklarna ser ut. Rost kan vilja dyka upp där ibland,
av Erik Å
#1322581
Clips finns hos Mekster.se artikelnummer 915882433417, om man byter mittpinnen av plast mot en plåtskruv så blir de enkla att demontera nästa gång. Hittade självborrande plåtskruv 4.8mm x 20mm hos Bauhaus, och kapade av dem till 16mm gänglängd.
Popnitar till innerskärmen fram (de tre nedersta som går in i tröskeln) Biltema 12-987 4,8X20X13,5 (lite väl långa men nästa variant 13mm blir nog i kortaste laget). Jag drog bara lite lagom tills plastbitarna satt ihop och kapade av sprinten med dremeln, gissar att det finns risk att plasten spricker pga ålder om man drar tills sprinten går av.
Nitar till övriga hål i innerskärmar: Biltema alu/plastnit 12-920.

Vid demontering av originalclipsen så går det inte att slå igenom plastpinnarna, de bottnar mot inre väggen i tröskeln. Fick borra ur pinnarna och lirka ur resten av clipsen med tång så det blev inte mycket kvar av dem.

Innertrösklarna var lite smått rostiga i underkant, blästrade och lackade två varv med Biltemas lamineringsepoxi (glöm rostkskyddsfärger, de klarar inte en enda saltvinter). Fick lägga på glasfiberväv på något ställe där plåten var papperstunn. Sprayade sen trösklarna invändigt med 1/3 hålrumsvätska blandad med 2/3 motorolja. Utvändigt penslad med hålrumsvätska på sidan mot plasttröskeln, underredsmassa på insidan. Nu ska de väl hålla 20 år till :-D
Innerskärmarna bak skulle jag ha tagit ner långt tidigare om jag hade vetat hur det såg ut bakom dem.. hittade rejäla rosthärdar runt den främre av de tre fästskruvarna. Det blev samma behandling; blästring, lamineringsepoxi med glasfiberförstärkning där det behövdes och sen underredsmassa. Även fram så väntade en del rostskyddsjobb bakom innerskärmarna...
Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]