Sida 1 av 1

Volvo c70 t5 startar och dör efter motorbyte

Postat: mån 30 maj 2016, 10:02
av HIGHWAYcannibal
Hej!
Har precis bytt motor i min c70. Har köpt bilen billigt med rasad 2,0 t5 motor och har tryckt i den en 2,3 t5.
Bilen är väldigt trögstartad och när den väll har startat så dör den efter 30sek. Har inte koppla in alla vakuum slangar än (någon som har kanske ett bra schema?) Lambda är inte i kopplad heller än. Bilen reagerar inte heller när man trycker på gasen.
Får felkoder:
-P1507
-P1505
-P0102

Re: Volvo c70 t5 startar och dör efter motorbyte

Postat: mån 30 maj 2016, 10:48
av DayDreamer
Har du inte bytt styrboxen från 2,0 (T5) till 2,3 (T5) så blir det lätt så här. Ja börja med att koppla in alla vakuum slangarna innan du börjar att felsöka. Vilka vakuumslangar är det som är kvar och vad är det för årsmodell på bilen och motorn?

Re: Volvo c70 t5 startar och dör efter motorbyte

Postat: mån 30 maj 2016, 11:41
av HIGHWAYcannibal
Bilen är en 98:a och motor minns jag inte riktigt men kommer från en s70.
Boxen är chippad enligt förra ägarn om det gör någon skillnad? men det kanske är bara bullshit...
Antar att jag får bråka med immobilizer om jag tar boxen från 2,3 :/
Vakuum från turbo har jag inte kopplat än, men resten av vakuumslangar är jag osäker om jag har kopplat rätt(har lyft ut motorn och sedan väntat ett halvt år innan jag hinkade ner nya motorn... :oops:

Re: Volvo c70 t5 startar och dör efter motorbyte

Postat: mån 30 maj 2016, 11:59
av DayDreamer
HIGHWAYcannibal skrev:Bilen är en 98:a och motor minns jag inte riktigt men kommer från en s70.
Boxen är chippad enligt förra ägarn om det gör någon skillnad? men det kanske är bara bullshit...
Antar att jag får bråka med immobilizer om jag tar boxen från 2,3 :/
Vakuum från turbo har jag inte kopplat än, men resten av vakuumslangar är jag osäker om jag har kopplat rätt(har lyft ut motorn och sedan väntat ett halvt år innan jag hinkade ner nya motorn... :oops:
Hm ja jag tror att risken finns att du får bråka med immon om du byter styrboxen. Möjligt att det blir knas då boxen egentligen är chippad för en 2,0 motorn och du nu har bytt till en 2,3 visst motorn ska ju gå men den lär ju inte gå optimalt.

Här är iaf en skiss på slangarna till turbon :D

Slang nr 18 ska gå till friskluftslangen dvs slangen mellan turbon och luftfilterboxen.
Slang nr 20 ska gå till insugsgrenröret.
Bild

Re: Volvo c70 t5 startar och dör efter motorbyte

Postat: mån 30 maj 2016, 15:19
av Lucif3r
en 2.0 box fungerar till motsvarande 2.3, och vice versa, det är inom adaptionsvärdena... Men det är ju inte optimalt på långa vägar.


Jag föreslår att du kopplar in allt som motorn förväntar sig, såsom lambda, vakuumslangar osv, innan du drar några slutsatser om att det är fel på motorn.