Sida 1 av 2
Kylfläkt startar ej med ECC
Postat: sön 29 maj 2016, 22:28
av Anderspj
Hej,
Har en 1994 850 SE och när jag sätter på ecc så startar ej kylfläkten. Har provat att jorda vid relät och då drar relät och fläkten startar på både steg 1 och steg 2 men som sagt inte när kompressorns startar vilket den borde.
Vad kan vara fel?
Re: Kylfläkt startar ej med ECC
Postat: sön 29 maj 2016, 22:34
av DayDreamer
Kylfläkten drar inte igång direkt när Ac-kompressorn startar, den startar förts när antingen temperaturen i kondensor blir för hög eller om trycket på högtrycksidan blir för högt oftast på grund av värme. Så låter du Ac få vara igång och jobba ett tag så startar att kylfläkten tillslut.
Re: Kylfläkt startar ej med ECC
Postat: mån 30 maj 2016, 09:07
av Anderspj
Hej
Ska förtydliga att kompressorn startar o stannar o startar o stannar vilket jag bedömmer beror på att trycket blir för högt så den slår av, pga att fläkten inte startar o kyl kondensorn.
Ska prova att köra diagnosfunktion 3&4 för att se om den kan köra fläkten på halv respektive helfart.
Re: Kylfläkt startar ej med ECC
Postat: mån 30 maj 2016, 09:11
av Hilmer
Anderspj skrev:Hej
Ska förtydliga att kompressorn startar o stannar o startar o stannar vilket jag bedömmer beror på att trycket blir för högt så den slår av, pga att fläkten inte startar o kyl kondensorn.
Ska prova att köra diagnosfunktion 3&4 för att se om den kan köra fläkten på halv respektive helfart.
Kompressorn går inte hela tiden, den startar och stannar omvartannat precis som du beskriver.
Hur länge går kompressorn innan den stannar igen?
Om det bara handlar om sekunder brukar det tyda på att det är för dåligt med gas i systemet eller att kopplingen på kompressorn är sliten och med för stort avstånd, då får man shimsa om kopplingen.
Re: Kylfläkt startar ej med ECC
Postat: mån 30 maj 2016, 09:16
av Anderspj
Ja då kanske det behöver fyllas då, och eventuellt läkage.
Den går 3-4 sek står stilla lika länge o startar sedan o går 3-4 sek.
Re: Kylfläkt startar ej med ECC
Postat: mån 30 maj 2016, 09:19
av DayDreamer
Anderspj skrev:Hej
Ska förtydliga att kompressorn startar o stannar o startar o stannar vilket jag bedömmer beror på att trycket blir för högt så den slår av, pga att fläkten inte startar o kyl kondensorn.
Ska prova att köra diagnosfunktion 3&4 för att se om den kan köra fläkten på halv respektive helfart.
Ja att den startar och stannar här också normalt beroende på hur kallt man har ställt på inne i kupén, drar du ner på blått så ska kompressorn mer eller mindre gå hela tiden. Blinkar dom två orangea lamporna i ECC panelen något när du startar bilen? Gör dom det så finns det felkoder i systemet.
Kondensorn sitter ju allra längst fram i vid grillen öppna huven och känn med handen på den om den blir jäkligt varm, försiktigt så att du inte bränner dig. Den blir ganska så varm innan fläkten kör igång.
Det som bestämmer när fläkten ska gå igång/känner av temperaturen i kondensorn är en grej som kallas för högtrycksgivaren, den sitter lockerad precis bakom höger strålkastare tre-stycken kablar är det som går till den, sitter så klart på ett av Ac-rören. Så här ser den ut och den är svindyr att köpa ny.
https://www.skruvat.se/Tryckswitch-klim ... 61881.aspx
Re: Kylfläkt startar ej med ECC
Postat: mån 30 maj 2016, 09:23
av Hilmer
Anderspj skrev:Ja då kanske det behöver fyllas då, och eventuellt läkage.
Den går 3-4 sek står stilla lika länge o startar sedan o går 3-4 sek.
Kontrollera spelet på kompressorns koppling först, kommer inte ihåg måttet nu men det har ju behandlats tidigare på forumet så det går säkert att hitta om man söker.
Är spelet för stort orkar kopplingen inte dra ordentligt, speciellt när det är riktigt varmt ute och kompressorn jobbar som mest.
Re: Kylfläkt startar ej med ECC
Postat: mån 30 maj 2016, 09:32
av DayDreamer
Hilmer skrev:Anderspj skrev:Ja då kanske det behöver fyllas då, och eventuellt läkage.
Den går 3-4 sek står stilla lika länge o startar sedan o går 3-4 sek.
Kontrollera spelet på kompressorns koppling först, kommer inte ihåg måttet nu men det har ju behandlats tidigare på forumet så det går säkert att hitta om man söker.
Är spelet för stort orkar kopplingen inte dra ordentligt, speciellt när det är riktigt varmt ute och kompressorn jobbar som mest.
Mellan 0,5-0,3 tror jag att det var, min var så sliten så jag fick ta bort alla brickor (Shims) så spelet vart 0,1 istället men den fungerar startar och stannar som den ska

-) spelet var förut innan shimsningen på 0,9mm och det small ganska bra av magnetkoplingen då den kopplade in.
När spelet är för högt som det var på min så orkade faktiskt magnetkoplingen att dra direkt efter att jag startat bilen när den var kall, den släppte aldrig för tidigt heller utan den gick tills Ac-systemet begärde att den skulle släppa sen så orkade den aldrig att koppla in igen förens motorn hade svalnat och blivit kall igen.
Re: Kylfläkt startar ej med ECC
Postat: mån 30 maj 2016, 10:31
av Hilmer
DayDreamer skrev:
Mellan 0,5-0,3 tror jag att det var, min var så sliten så jag fick ta bort alla brickor (Shims) så spelet vart 0,1 istället men den fungerar startar och stannar som den ska
-) spelet var förut innan shimsningen på 0,9mm och det small ganska bra av magnetkoplingen då den kopplade in.
När spelet är för högt som det var på min så orkade faktiskt magnetkoplingen att dra direkt efter att jag startat bilen när den var kall, den släppte aldrig för tidigt heller utan den gick tills Ac-systemet begärde att den skulle släppa sen så orkade den aldrig att koppla in igen förens motorn hade svalnat och blivit kall igen.
Min blev också väldigt tight, shimsade på plats och hade precis dragit åt centrumbulten när jag hittade brickan som jag planerat att ha emellan på golvet... :roll:
Men det fick vara så, ett helsicke att komma åt och jag lyckades förstöra kopplingen när jag demonterade, som tur är har man ju fler på lager ;)
Re: Kylfläkt startar ej med ECC
Postat: mån 30 maj 2016, 10:50
av DayDreamer
Hilmer skrev:DayDreamer skrev:
Mellan 0,5-0,3 tror jag att det var, min var så sliten så jag fick ta bort alla brickor (Shims) så spelet vart 0,1 istället men den fungerar startar och stannar som den ska
-) spelet var förut innan shimsningen på 0,9mm och det small ganska bra av magnetkoplingen då den kopplade in.
När spelet är för högt som det var på min så orkade faktiskt magnetkoplingen att dra direkt efter att jag startat bilen när den var kall, den släppte aldrig för tidigt heller utan den gick tills Ac-systemet begärde att den skulle släppa sen så orkade den aldrig att koppla in igen förens motorn hade svalnat och blivit kall igen.
Min blev också väldigt tight, shimsade på plats och hade precis dragit åt centrumbulten när jag hittade brickan som jag planerat att ha emellan på golvet... :roll:
Men det fick vara så, ett helsicke att komma åt och jag lyckades förstöra kopplingen när jag demonterade, som tur är har man ju fler på lager ;)
Att göra det på plats var inget allternativ för mig med minna stora händer så jag plockade ner kompressorn och tur var väl det för magnetkopplingen satt ganska så hårt den klarade sig utan skador som tur var :)