Sida 1 av 1
volvo 850 vevhusventilation ?
Postat: tor 19 maj 2016, 21:31
av Pedjoh
Hej!
Har en 850 glt -95 som jag behöver er expertis hjälp med.
Körde den när det var extremt kallt här i Borås och det gick bra till knalleland, men när jag
skulle hem så började problemen som har hållt i sig.
Den vägrade tända och jag fick ta bussen hem.....
Dagen efter när det var lite varmare startade den men gick orent och dog efter halva hemresan...
Sen dess har den hållt på så här, går att starta men dör rätt fort.
Inget verkar vara fel på bränslepump eller relä dito.
Vad jag har upptäckt är att stiften är fullständigt genomsura med olja och den startar inte efter
avtorkning av dessa.....
Så snälla, ge mig nåt att gå på. Skulle uppskattas!
//Peder J borås
Re: volvo 850 vevhusventilation ?
Postat: tor 19 maj 2016, 23:09
av Lucif3r
kassa tänddelar kan vara orsaken.
Re: volvo 850 vevhusventilation ?
Postat: sön 22 maj 2016, 19:55
av Royan
Känner igen hela symptomet! Spricka i fördelarlock med fukt som resultat! Kan gå igång efter tio-tjugo min ändå.Men felet kvarstår om inget görs! Lycka till!
Skickat från min GT-S7580 via Tapatalk
Re: volvo 850 vevhusventilation ?
Postat: tis 24 maj 2016, 17:38
av Pedjoh
Hej o tack för svar!
Har kollat allt i tändningsväg, det enda jag är osäker på är "cam position sensor"
där jag enbart har mätt upp den passivt och fick ca 2.4M ohm i resistans.
Nåt annat ni kan komma på?
mvh Peder
Re: volvo 850 vevhusventilation ?
Postat: tis 24 maj 2016, 17:45
av DayDreamer
Har du kollat om det blir någon gnista på tändstiften eller om den ute blir ibland?
Re: volvo 850 vevhusventilation ?
Postat: tor 26 maj 2016, 11:58
av apersson850
Kamaxellägesgivaren användes bara vid start, för att veta vilka kolvar som är på väg upp till kompression resp. utblås. När väl motorn startat kan lägesgivaren lägga av. Det märks inte förrän man ska igång nästa gång.
Jag vet, för jag råkade ut för det en gång när jag hade 850.
Re: volvo 850 vevhusventilation ?
Postat: tor 26 maj 2016, 17:56
av Lucif3r
Det beror på motor och styrsystem... M4.4 tvärdör, och jag är iaf 80% säker på att även M4.3 gör det. Fenix fungerar galant utan kaxaxelgivare dock. Dom kan t om starta ibland utan den.
Re: volvo 850 vevhusventilation ?
Postat: tor 26 maj 2016, 18:08
av DayDreamer
Lucif3r skrev:Det beror på motor och styrsystem... M4.4 tvärdör, och jag är iaf 80% säker på att även M4.3 gör det. Fenix fungerar galant utan kaxaxelgivare dock. Dom kan t om starta ibland utan den.
ME7 då? :D
Re: volvo 850 vevhusventilation ?
Postat: tor 26 maj 2016, 18:17
av Lucif3r
DayDreamer skrev:ME7 då? :D
Inte den blekaste, men det borde ju vara ap-känsligt jämfört med äldre "primitiva" styrsystem såsom M4.3/4.4 och Fenix, brukar ju vara så iaf. Ju mer avancerat, desto kinkigare är det
Men du får väl prova, starta bilen och ryck kontakten :D
Re: volvo 850 vevhusventilation ?
Postat: tor 26 maj 2016, 19:43
av DayDreamer
Lucif3r skrev:DayDreamer skrev:ME7 då? :D
Inte den blekaste, men det borde ju vara ap-känsligt jämfört med äldre "primitiva" styrsystem såsom M4.3/4.4 och Fenix, brukar ju vara så iaf. Ju mer avancerat, desto kinkigare är det
Men du får väl prova, starta bilen och ryck kontakten :D
Haha fy f-n så dum jag är, jag har ju skrivit ut vad som händer om den går sönder på ME7 :lol:
Felsymptomen är motorn svårstartad.