Sida 1 av 5
Risig ABS ring och knut, byta eller inte?
Postat: tis 17 maj 2016, 22:44
av PetEri
https://www.dropbox.com/s/badtr61ozdjnk ... 7.JPG?dl=0
Vad tycks om den här knuten och ABS ringen?
Jag tycker att ringen börjar se hyfsat risig ut och knuten är skapligt rostig också.. Känns dumt att inte göra något åt detta, nu när jag ändå har rivit framvagnen.
Hur skulle du ha gjort, bytt knuten komplett, bara ringen eller låtit det vara?
Re: Risig ABS ring och knut, byta eller inte?
Postat: ons 18 maj 2016, 08:19
av DayDreamer
Knuten är det nog ingen fara med, jag skulle ha bytt endast ringen den finns ju på Biltema för en billig slant :)
Re: Risig ABS ring och knut, byta eller inte?
Postat: ons 18 maj 2016, 09:53
av Hilmer
Så länge knuten inte låter illa och damasken är hel så låt den vara orörd, abs-ringen bör du väl passa på att byta när du ändå har det isär.
ABS-ring:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000034541/
Anaerob-lim för att fästa den:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalie ... 000031698/
Knacka loss ringen, gör rent ytan där ringen ska sitta så den blir ren och jämn., på med lim och pressa/knacka dit ringen.
Re: Risig ABS ring och knut, byta eller inte?
Postat: ons 18 maj 2016, 11:08
av DayDreamer
Jasså :shock: limmar ni ringen jag knackade bara på den på min bil :lol: och den sitter kvar än iaf :)
Re: Risig ABS ring och knut, byta eller inte?
Postat: ons 18 maj 2016, 11:11
av Hilmer
DayDreamer skrev:Jasså :shock: limmar ni ringen jag knackade bara på den på min bil :lol: och den sitter kvar än iaf :)
Det beror ju på hur pass man rengör ytan, skiter man i det och bara bankar dit ringen så lär den ju bli kvar i alla fall! ;)
Re: Risig ABS ring och knut, byta eller inte?
Postat: ons 18 maj 2016, 11:20
av MickeM
Jag har bytt åtskilliga ABSringar på olika bilmodeller och aldrig limmat.
Skrapa rent ev rester av den gamla, och ta lite putspapper.
Det behöver inte vara plåtrent.
Värm sen ABSringen med värmepistol så mycket det går, och knacka sen på ABSringen rakt, fint och försiktigt, och hela vägen ner.
En stor fördel är att ha demonterad knut ståeende på ett stadigt bord, och ha den gamla ringen att knacka ner den nya med.
Det går men axeln på plats i bilen, men kräver en medhjälpare som håller axeln/knuten stadigt.
OBS! Dra inte isär innre knuten!
Om den nya ringen bara "ramlar" på plats, är det lim som gäller, men det har jag inte råkat ut för.
Re: Risig ABS ring och knut, byta eller inte?
Postat: ons 18 maj 2016, 11:37
av DayDreamer
Hilmer skrev:DayDreamer skrev:Jasså :shock: limmar ni ringen jag knackade bara på den på min bil :lol: och den sitter kvar än iaf :)
Det beror ju på hur pass man rengör ytan, skiter man i det och bara bankar dit ringen så lär den ju bli kvar i alla fall! ;)
Jag drog något varv med stålborsten så att det värsta rosten försvann sen var det inga problem att knacka på den :) Jag gav den lite smörja också för att underlätta.
Re: Risig ABS ring och knut, byta eller inte?
Postat: ons 18 maj 2016, 12:11
av PetEri
Det syns väl lite dåligt på bilden, men knuten har en del rost och det ser inte jättefriskt ut, under ringen. Av den anledningen så överväger jag att byta hela knuten.. Känns verkligen som att en ny ring kommer att ligga löst på den gamla knuten, lim lär vara ett måste om jag ska börja trassla med gammel knuten..
Re: Risig ABS ring och knut, byta eller inte?
Postat: ons 18 maj 2016, 12:14
av Hilmer
MickeM skrev:Jag har bytt åtskilliga ABSringar på olika bilmodeller och aldrig limmat.
Skrapa rent ev rester av den gamla, och ta lite putspapper.
Det behöver inte vara plåtrent.
Värm sen ABSringen med värmepistol så mycket det går, och knacka sen på ABSringen rakt, fint och försiktigt, och hela vägen ner.
En stor fördel är att ha demonterad knut ståeende på ett stadigt bord, och ha den gamla ringen att knacka ner den nya med.
Det går men axeln på plats i bilen, men kräver en medhjälpare som håller axeln/knuten stadigt.
OBS! Dra inte isär innre knuten!
Om den nya ringen bara "ramlar" på plats, är det lim som gäller, men det har jag inte råkat ut för.
Ny abs-ring på dessa modeller skall efter rengöring pressas/knackas på plats med avsett verktyg och ihop med lim.
Att göra som du att både värma och demontera knuten är ju mer jobb än man kan tycka vara rimligt för ett sånt jobb, bättre då att göra så som det är tänkt från början.
Re: Risig ABS ring och knut, byta eller inte?
Postat: ons 18 maj 2016, 12:16
av Hilmer
PetEri skrev:Det syns väl lite dåligt på bilden, men knuten har en del rost och det ser inte jättefriskt ut, under ringen. Av den anledningen så överväger jag att byta hela knuten.. Känns verkligen som att en ny ring kommer att ligga löst på den gamla knuten, lim lär vara ett måste om jag ska börja trassla med gammel knuten..
Det ser oftast värre ut än vad det är!
Är där i övrigt inget fel på knuten ser jag ingen anledning att kasta ut en tusenlapp på en ny knut.