Sida 1 av 3

Volvo V70 ENKELT trim

Postat: tis 17 maj 2016, 19:30
av DizzusBoy
Tjena först vill ja tacka för hjälpen i mina andra inlägg, men nu har 855 gått till dom grå markerna så nu e de dags för nya kärran.
Så till att börja med e det en V70 år 00 med 170hk, å nu undrar jag vad för lätta grejor man kan göra för att öka draget i den.
Hade tänk att börja med att byta avgassystem till 3 tum men de kanske e för mkt ? och ett sport filter, borde lätta på andningen lite.
Men vad mer kan jag göra som e relativt enkelt att göra ? läste om nån som snackade om att ta toppen från en T5 motor å sätta på den (kommer inte ihåg vilken sida) men då måste jag väl nästan byta kolvar och borra nya hål för retur med turbon å sånt,,, eller ? ( om de ens går har mina egna tvivel)
sen va de nån som sa (samma sida ja läste om toppen) att korta gasvarjen, va ska de vara bra för å funkar de ens ?
Tack alla octan huvuden på förhand

Re: Volvo V70 ENKELT trim

Postat: tis 17 maj 2016, 19:43
av Lucif3r
Finns inget enkelt till en 170hk sugmotor. Hade det varit en 140hk hade du kunnat chippat den till 170hk, men där slutar det enkla.

Att trimma en sugis kostar flis och lite till, och ger ingen effekt att tala om. När man trimmar en sugis så ändrar man mestadels registret, inte effekten, och är en hel vetenskap att få rätt. Nämnde jag att det även kostar flis och lite till?

Re: Volvo V70 ENKELT trim

Postat: tis 17 maj 2016, 19:56
av DizzusBoy
jupp de ha jag förståt, men påståenden om att ta en topp från en T5 å sätta på min motor då ? fast då tror ja ju mer på att ta hela motorn å montera i den men frågan e om de ens går eftersom den e tvättställd i min ?

Re: Volvo V70 ENKELT trim

Postat: tis 17 maj 2016, 20:01
av Lucif3r
T5 är också tvärställd..................... Så går gör det, om du byter hela styrsystemet, och glömmer tanken på att köra den på allmän väg då du aldrig får igenom den på besiktning.

Re: Volvo V70 ENKELT trim

Postat: tis 17 maj 2016, 20:10
av White
Uppgraderade våran V70 2,4 140hk med BRS PPC 188hk trimkit, borde funka på 170hk med? Men 18hk kanske inte är så lockande till det priset?

Re: Volvo V70 ENKELT trim

Postat: tis 17 maj 2016, 20:12
av DizzusBoy
okej, men styrningen går att bygga om å bilen tja de går att besiktiga som amatörbygge å då får den gå på vägen, så va de iallafall för några år sen när ja jobbade på bilprovningen ett tag men regler ändras hela tiden så du kan mkt möjligt ha rätt där. men tillbaka till styrningen, borde inte vara några större problem att bygga om eller ? vet mina farbröder gjorde de men åker inte till tyskland bara för det hehe

Re: Volvo V70 ENKELT trim

Postat: tis 17 maj 2016, 20:18
av Lucif3r
AMATÖRBYGGE? Du frågar efter enkelt trim, och nu pratar du om att bygga en hel bil? Lycka till med det.........

Och du kan inte ens smita igenom som ombyggt fordon, då effektskillnaden mellan sug och T5 är för stor(även om dom sitter i samma kaross, det fungerar inte så).

Re: Volvo V70 ENKELT trim

Postat: tis 17 maj 2016, 20:25
av DizzusBoy
ovs om jag bygger hela bilen eller byter motor så e de samma besiktning (om de inte e samma slags motor), så va de när jag jobbade där men men får väl ta ett snack med mina gamla kolleger för de va inte alls länge sen en polare gjorde samma sak med sin nissan 200 men men får tacka iallafall för alla svar :roll:

Re: Volvo V70 ENKELT trim

Postat: tis 17 maj 2016, 20:33
av DizzusBoy
White skrev:Uppgraderade våran V70 2,4 140hk med BRS PPC 188hk trimkit, borde funka på 170hk med? Men 18hk kanske inte är så lockande till det priset?

Nej de går tyvärr inte enligt BRS, ha redan frågat för ja va sj inne på den iden men konstigt nog kan dom inte säga varför de inte går men för dom 18hk e de dyra pengar även om de skulle gå vilket stör mej nåt fruktansvärt mför om de skulle gå på 170 modellen så borde ja ju får mer 18hk tycker ja iallafall men får väl kolla runt för de borde ju finnas nåt

Re: Volvo V70 ENKELT trim

Postat: tis 17 maj 2016, 20:40
av Micce1980
Enkelt trim till en sugis är att ta bort baksäte, passagerarsäte, gummimattor, reservhjul, domkraft samt annat i kupén som inte behövs till vardags. Tanka max till 1/4 och om möjligt gå ner lite själv samt baj*a innan avfärd :mrgreen:

Och nej jag skojar inte, så får du mest hk per krona i en sugis för jag tror faktiskt att för de summorna det kostar att fixa allt så kunde man köpt en snabbare bil från start