Motorn tvärdog!
Postat: sön 15 maj 2016, 20:35
Hej!
Det känns som om det här är rätt avdelning för min fråga då problemet gäller motorstyrning till 850 T5 (även om motorn och styrenheten inte sitter i en 850)
Här kommer info:
Jag var äntligen och besiktade bilen (Volvo 740 T5 -88, motor b5254t2 2005, styrenhet 850 T5 med någon form av steg 3-kopia samt JG-box) för någon vecka sedan. Kan tillägga att bilen har varit registrerad och besiktad med T5a sedan tidigare. Fick anmärkning på CO halt tomgång samt en spindelled. Det var ju lätta fel tänkte jag och åkte från besiktningen. Ca 500 meter från besiktningen vid ett lättare gaspådrag så tvärdör bilen och vägrar sedan att ge några livstecken, sånär som på att startmotorn går för glatta livet. Det jag märkte på en gång var att varvräknaren inte reagerade på starten. Tänkte då att tändlägesgivaren kan ha givit upp. Kunde inte göra mycket mer än en norsk reset vid sidan av vägen, men väl hemma så började jag kolla lite mer noga på det hela.
-Bytt tändlägesgivare
-Bilen är fulltankad (för dom som undrar)
-Kollat jordningar till styrenheten samt jordning block/topp
-Följt elschema och mätt upp alla jordningar till styreneheten
-Följt elschema och mätt upp alla 12V+ matningar till styreneheten
-Mätt signal från styrenhet till tps(mest för att kolla någon form av utsignal från styrenheten), +1,4V (ska väl ligga närmre +5V om jag inte är fel ute?)
-Kollat alla säkringar (även dom som tidigare ägare har gömt lite här och där i bilen...)
-Ingen gnista på stiften
-Ingen soppa på stiften (bränslepumparna går dock då bränslerelät manövreras direkt via tändningslåset)
-Inga utslag på varvräknaren när man kör på starten (endast ett litet ryck när tändningen slås av).
Har haft detta problemet en gång tidigare. Vid det tillfället så försvann felet av sig självt efter att bilen stått strömlös över en helg, och därefter körde jag med bilen vid flera tillfällen utan problem. Den här gången hjälpte dock inte det heller.
Så frågorna då:
Är det bara jag som tror att styrenheten har givit upp eller låter det troligt att det är där felet ligger?
Något annat förslag på vart felet kan ligga?
Någon annan komponent som spelar stor roll för om styrenheten skall kunna aktiveras?
Är det någon i gruppen runt Köping/Västerås som har vettig utrustning för att kunna mäta upp en sådan här styrenhet? OBS! Diagnostikuttag finns ej!
Bra svar mottages tacksamt :D !
Det känns som om det här är rätt avdelning för min fråga då problemet gäller motorstyrning till 850 T5 (även om motorn och styrenheten inte sitter i en 850)
Här kommer info:
Jag var äntligen och besiktade bilen (Volvo 740 T5 -88, motor b5254t2 2005, styrenhet 850 T5 med någon form av steg 3-kopia samt JG-box) för någon vecka sedan. Kan tillägga att bilen har varit registrerad och besiktad med T5a sedan tidigare. Fick anmärkning på CO halt tomgång samt en spindelled. Det var ju lätta fel tänkte jag och åkte från besiktningen. Ca 500 meter från besiktningen vid ett lättare gaspådrag så tvärdör bilen och vägrar sedan att ge några livstecken, sånär som på att startmotorn går för glatta livet. Det jag märkte på en gång var att varvräknaren inte reagerade på starten. Tänkte då att tändlägesgivaren kan ha givit upp. Kunde inte göra mycket mer än en norsk reset vid sidan av vägen, men väl hemma så började jag kolla lite mer noga på det hela.
-Bytt tändlägesgivare
-Bilen är fulltankad (för dom som undrar)
-Kollat jordningar till styrenheten samt jordning block/topp
-Följt elschema och mätt upp alla jordningar till styreneheten
-Följt elschema och mätt upp alla 12V+ matningar till styreneheten
-Mätt signal från styrenhet till tps(mest för att kolla någon form av utsignal från styrenheten), +1,4V (ska väl ligga närmre +5V om jag inte är fel ute?)
-Kollat alla säkringar (även dom som tidigare ägare har gömt lite här och där i bilen...)
-Ingen gnista på stiften
-Ingen soppa på stiften (bränslepumparna går dock då bränslerelät manövreras direkt via tändningslåset)
-Inga utslag på varvräknaren när man kör på starten (endast ett litet ryck när tändningen slås av).
Har haft detta problemet en gång tidigare. Vid det tillfället så försvann felet av sig självt efter att bilen stått strömlös över en helg, och därefter körde jag med bilen vid flera tillfällen utan problem. Den här gången hjälpte dock inte det heller.
Så frågorna då:
Är det bara jag som tror att styrenheten har givit upp eller låter det troligt att det är där felet ligger?
Något annat förslag på vart felet kan ligga?
Någon annan komponent som spelar stor roll för om styrenheten skall kunna aktiveras?
Är det någon i gruppen runt Köping/Västerås som har vettig utrustning för att kunna mäta upp en sådan här styrenhet? OBS! Diagnostikuttag finns ej!
Bra svar mottages tacksamt :D !