Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1540484
Det låter inte riktigt rätt, faktiskt. Min kan jag inte påstå skakar, den vibrerar på tomgång med ett litet resonansljud, men försvinner så fort man rör gasen/börjar rulla.
Har du kollat upp övriga fästen på sistone? Jag hade problem att det nedre vid växellådan skruvade ur sig ett par gånger(mitt "eget" fel som slarvade med loctite) t ex. När det händer så tas ju all motorvridning upp av torpedväggen.
Likaså när mitt höga nedre fäste var sopslut, då kan vi snacka att det vibrerade i bilen, när hela motorn vilade på subframen :-D
#1540503
Det skakar inte egentligen när jag kör, men tomgång och dragläge är inget kul alls. Betydligt sämre än förväntat. Och ljudet är störande vid gaspådrag, trots att femman faktiskt morrar riktigt gott egentligen.

Högra nedre fästet byttes i höstas, Lemförder borde hålla ett tag. Men det nedre momentstaget är antagligen sopslut, har ett nytt med PU-bussningar i garaget men inte kommit för att byta än. Det gör säkert sitt till att precis allt hamnar i torpedväggen om det är utslitet.

Kanske började i fel ände? Byter till helt nytt fäste på torpedväggen imorgon, så får jag se hur det blir. Har sprillans nya stab.stag från TRW i bagaget, de ska mekas på plats snarast möjligt också. Måste få tummen ur och byta undre staget också, men det är ett elände att krypa under bilen för mig sen ryggoperation 2019... :-(
#1540568
Nu har jag bytt fäste på torpedväggen inklusive bussning till ett i originalutförande, och nu är jag nöjd!
Det goa morrandet från femman hörs lagom mycket på tomgång och gaspådrag, men det vibrerar och skramlar inte i bilen.

Får se hur det blir när nedre staget är bytt.
#1540734
Nexus skrev: tor 11 maj 2023, 20:40 Så här typ ett sekel senare så bytte jag till detta som är mycket tystare men samtidigt stabilt och hållbart.
https://www.tradera.com/item/343538/316 ... -1999-2008
Passar inte på min -98, tyvärr.
Den bussningen är 63mm ∅ men till och med -98 är det 60mm ∅

Behöll Powerflex-bussningen upptill på motorn, det märks ju lite att det är hårdare men det stör inte längre.
#1540809
MarcusJ skrev:
Nexus skrev: tor 11 maj 2023, 20:40 Så här typ ett sekel senare så bytte jag till detta som är mycket tystare men samtidigt stabilt och hållbart.
https://www.tradera.com/item/343538/316 ... -1999-2008
Passar inte på min -98, tyvärr.
Den bussningen är 63mm ∅ men till och med -98 är det 60mm ∅
Precis, till våra gamla åk finns ju tyvärr bara en modell av bussning.

Men ang. slitage av den vanliga bussningen, mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att den kommer hålla ett par år, beroende på hur mycket och hur hårt du kör. Så det är väl ingen katastrof direkt...
#1541507
Nu har jag bytt undre momentstaget till ett med polyuretanbussningar, ProParts.
Ingen större skillnad i komfort men känslan i acceleration och växlingar är betydligt bättre. Ena bussningen i gamla staget var väldigt slut.
#1541508
Ungefär samma uppfattning som jag fick när jag bytte mitt nedre till poly då :-)
Håll dock koll på att bultarna inte skruvar ur sig med tiden. Jag anser ju att det var mitt eget fel som slarvade med loctite och bara drog åt bultarna, men det är ju likväl värt att nämna så ingen annan råkar ut för samma sak :-D
Är ju såklart ingen panik om dom lossnar, motorn sitter ju fullt tillräcklgit still för det, men det är ju inte rätt och sliter mer på dom övriga bussningarna :-)
#1541510
Tack för tipset!
Använde inte Loctite, får väl åka till GDS-hallen och köra upp bilen på en lyft så ordnar jag det snabbt. Vill inte ligga under bilen och kräla igen...
Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]

Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&ou[…]

Hejsan. jag har nåt skumt fel i min framvag[…]

Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fj&[…]