Sida 1 av 1

Byte av ventiler på B5254T

Postat: ons 11 maj 2016, 19:41
av Kenta70
Jag har precis bytt ventilerna och skruvat på toppen på motorblocket och skulle just till att skruva på topplocket när jag tog en funderare på om man inte borde slipa in ventilsätena. Bakgrunden är den att jag köpt en begagnad topp som jag tagit ventilerna från och efter rengöring monterat in i min gamla topp. (Kunde tyvärr inte använda den nya topppen pga av en senare årsmodell trots samma motorkod).

Min fråga är nu vad rekommendationen är kring att slipa in ventiler och ventilsäten i topp av aluminium till skillnad från gjutjärn (om det nu är någon skillnad kring det). Eller kan det vara som jag initialt antog att ventiler och säten kommer "jobba ihop" sig efter tag då aluminiumtoppen bör vara lite mjukare än toppar av gjutjärn.

Det är helt klar enklare att stoppa återmonteringen nu än att göra om hela arbete senare om det visar dig att ventilerna läcker för mycket. Tacksam för lite guidning.

Bilen jag renoverar är en V70 1998 med motor B5254T.

Hälsningar Kenta

PS. Om någon skulle undra är anledningen till bytet av ventilerna att spännrullen till kamremmen hade skurit, det mådde inte ventilerna bra av :???: DS.

Re: Byte av ventiler på B5254T

Postat: ons 11 maj 2016, 22:10
av Lucif3r
Jag kan inte ens påminna mig om någon bil som har gjutjärnstopp :roll:
Men jo, du bör slipa in ventilerna. Vill väl säga att det är dumt att inte göra det när allt ändå är nere/åtkomligt.

Re: Byte av ventiler på B5254T

Postat: ons 11 maj 2016, 22:38
av Kenta70
Tack för guidningen! Då blir slipa av med andra ord :) .

Re: Byte av ventiler på B5254T

Postat: tor 12 maj 2016, 08:59
av DayDreamer
Ja det bästa är att slipa in dom :)

Re: Byte av ventiler på B5254T

Postat: tor 12 maj 2016, 13:47
av rid54
Ventilsätena (tätningsytorna) lär väl vara av stål även i en alu-topp. Slipning behövs säkert.