Nexus skrev:stabstag fram har jag köra många år med och kostar inte många kronor på biltema så det anser jag inte vara ett stort fel.
Ja, jag har inte bytt mina alls sen jag köpte bilen för 4 år sedan, gud vet hur länge dom suttit där innan, och än är det inga större fel på dom.
Så, nä, något stort fel är det inte. Då är ju styrleder, länkarmar(spindelled) och hjullager ett "större fel". Men dom sakerna är inget unikt för volvo, framvagnsdetaljer överlag slits fortare på FWD än RWD i dom allra flesta fall.
Ett annat vanligt "fel" är att övre motorbussningen slits ut relativt fort. Den delen går att "undvika" genom att byta till polybussning dock. Dom håller i evigheter :)
En kass övre bussning belastar övriga fästen onödigt mycket, som då slits ut i förtid.
Annars tycker jag inte det är några märkvärdiga fel på dessa modeller, inte mer än alla andra bilar. Vevhusventen täpps igen rätt lätt, men det är inte lika vanligt på dom nyare motorerna som dom äldre. Följdfel av täppt vevhusvent är att t ex packningar trycks ut, och den sista packning man vill trycka ut är den bakom svänghjulet då det är ett sjujävla jobb att byta den, men det är inte heller unikt för just dessa modeller. Det kan du tacka framhjulsdriften för :roll: . Följdfel av läckage vid den packningen är bl.a. att kopplingen kan/kommer bli skrot.
Så, ja, dom flesta fel är väldigt ofta följdfel av något annat, ofta simpelt, fel.