Hur komma åt förångare?
Postat: sön 08 maj 2016, 21:40
V70 -00 27000mil ca, fick fylla på 250g köldmedie R134a (ca 1/3 av total mängd) inför förra säsongen för att få upp normalt arbetstryck och funktion på Ac:n.
Brydde mig inte om att göra någon närmare felsökning då. Nu när man börjat köra hårt med Ac:n igen märkte jag hur kompressorn bryter frekvent på lågtrycksvakten bara för att åter få fylla på ca 250g R134a. Kanske ska nämna att jag jobbar som kyltekniker och kan fylla på själv nästan gratis.
Nu tog jag tag i det och har gått över alla misstänkta komponenter i motorutrymmet med elektronisk HFC sniffer med godkänt resultat bara för att plocka upp tydliga spår av gas från luftspjällen i kupén!
Detta kan bara tyda på läckage på eller kring förångaren. Givetvis kan det läcka på fler ställen också men det är inte meningsfullt att lägga i spårvätska förrän förångaren är undersökt och ev. åtgärdad.
Nu till det besvärliga den verkar vara hopplös att komma åt. Enligt en del youtube videos är man tvungen att riva hela bilens främre innehåll komplett och demontera hela plasthuset för värme-/förångarelement och plocka isär detta. Det har jag verkligen ingen lust med??!!
Fråcan är finns det någon genväg eller är det bara bita i det sura äpplet?
Värme elementet går ju byta utan att plocka bort instrumentbrädan men förångaren tycks sitta nästan direkt framför fläktmotorn och det finns inga skruvar i plasten där man kan komma åt. Tanken for i mitt huvud att man skulle ju kunna kapa bort en bit ur plasten nedtill och sedan limma tillbaka den men då förutsätter ju det att man verkligen kommer åt att trä ur elementet ur hålet.
Känns sådär att chansa på detta moment.
Upptäckte förresten när jag undersökte detta att det inte satt någon airbag på passagerarsidan???
Brydde mig inte om att göra någon närmare felsökning då. Nu när man börjat köra hårt med Ac:n igen märkte jag hur kompressorn bryter frekvent på lågtrycksvakten bara för att åter få fylla på ca 250g R134a. Kanske ska nämna att jag jobbar som kyltekniker och kan fylla på själv nästan gratis.
Nu tog jag tag i det och har gått över alla misstänkta komponenter i motorutrymmet med elektronisk HFC sniffer med godkänt resultat bara för att plocka upp tydliga spår av gas från luftspjällen i kupén!
Detta kan bara tyda på läckage på eller kring förångaren. Givetvis kan det läcka på fler ställen också men det är inte meningsfullt att lägga i spårvätska förrän förångaren är undersökt och ev. åtgärdad.
Nu till det besvärliga den verkar vara hopplös att komma åt. Enligt en del youtube videos är man tvungen att riva hela bilens främre innehåll komplett och demontera hela plasthuset för värme-/förångarelement och plocka isär detta. Det har jag verkligen ingen lust med??!!
Fråcan är finns det någon genväg eller är det bara bita i det sura äpplet?
Värme elementet går ju byta utan att plocka bort instrumentbrädan men förångaren tycks sitta nästan direkt framför fläktmotorn och det finns inga skruvar i plasten där man kan komma åt. Tanken for i mitt huvud att man skulle ju kunna kapa bort en bit ur plasten nedtill och sedan limma tillbaka den men då förutsätter ju det att man verkligen kommer åt att trä ur elementet ur hålet.
Känns sådär att chansa på detta moment.
Upptäckte förresten när jag undersökte detta att det inte satt någon airbag på passagerarsidan???