Du får läsa på flaskan. Klassningarna står alltid på flaskan. Jag är så duktig att jag inte kommer ihåg vad det är för klassning på våra bilar just nu... tror det är ACEA3
5W-40 eller 10W-40 funkar bra. 5W är lite snällare på vintern då den är mer lättflytande vid kalla temperaturer, medans 10W blir som sirap vid samma temperatur.
Men båda fungerar utan märkvärda problem. Det är väl, i min mening, främst turbo's som skonas mest av lättflytande oljor(0W, 5W). Men det är absolut inte skadligt att köra på 0W eller 5W på en sugmotor, det underlättar bara för att t ex kamaxlarna ska få sin smörjning så fort som möjligt vid kalla temperaturer.
Du bör dock inte gå över 10W dock, t ex 15W. Det tror jag kan slita onödigt mycket på motorn på vintern när den är kall.
Personligen tycker jag 5W är en bra allround viskositet. Skiljer ju nästan inget i pris mellan 5W och 10W, så egentligen finns det ingen anledning att inte köra på 5W.
Men kör på den oljan du har bäst tillgång till. För att blanda olika viskositeter är väl inte helt optimalt.
Ja, du kan likagärna byta bränslefiltret, är som sagt ingen kostnad(tror jag gav 150kr för mitt

), och då vet du exakt när filtret blev bytt och är helt säker på att det är fräscht och fint.
Det samlas ju en hel del skit i tanken under åren, och har bilen gått mycket med lite bensin (<10l) så brukar det inte ta så lång tid innan filtret sätter igen sig.
Ett bra sätt att få en uppskattning på hur gammalt filtret är är att kolla hur rostigt det är

det säger egentligen inget om hur igensatt det är, men ger en uppskattning om hur gammalt det är iaf. (jag monterade mitt t ex för snart 3½ år sedan, och det är inte nå rostigt ännu, men då har bilen bara gått knappa 2000mil sen bytet också)