Sida 1 av 1
Automatlåda och sollucka
Postat: mån 02 maj 2016, 11:13
av c7098
Vad är det för skillnad i acceleration och förbrukning på en 98 automat med sport, ekonomi och vinterläge och en 99 med bara vinterläge? Togs S och E läget bort när gasreglaget blev elektroniskt eller är det olika växellådor?
Solluckan, speciellt då på C70, inverkar den på vridstyvheten nämnvärt? Brukar det vara problem med missljud från dom, eller läckage?
Re: Automatlåda och sollucka
Postat: mån 02 maj 2016, 11:47
av DayDreamer
Det är nog inte samma låda tror att det var 99 eller 00 som det blev en 5-stegad låda istället för den 4-stegade som var tidigare. Just det där med knapparna för S W E så tror jag att det var ett tillval när man beställde bilen ny. I instruktions boken står det att programväljaren S,W,E är på vissa modeller vet inte vilka modeller som har det eller ej.
Du får ju bästa acceleration i S läget lådan växlar ju senare vilket gör att den ligger längre kvar på högre varv. W som är vinterläget så börjar ju lådan på växel3 för att undvika mycket hjulspinn detta läge är nog som har högst bensinförbrukning då lådan "Slirar" bort effekten från motorn och läge E som är ekonomi så växlar lådan så fort den tycker att varvet räcker till för växeln som ligger steget över dvs den växlar på låga varvtal. Oavsett program så finns alltid kick down funktionen kvar.
Vet inte hur solluckorna är på dessa bilar men som jag brukar säga finns sollucka så får du nästan räkna med läckage förr eller senare. Vridstyvhet tror jag inte påverkas något nämnvärt då taket runt luckan är förstärkt. Något missljud som typ vindbrus eller så är inget jag vet om.
Re: Automatlåda och sollucka
Postat: mån 02 maj 2016, 12:04
av c7098
Det är väl den 5 stegade lådan som är problematisk, så att säga? I förra bilen hade jag S och E läge, och det var ju en tydlig skillnad i acceleration, även vid kick down verkade S läget mycket snabbare, däremot var det knappt någon skillnad i förbrukning, vinterläget använde jag aldrig.
Den enda c70 med sollucka jag provat hade ett irriterande skrammel från luckan på ojämn väg, kanske bara var den bilen kan man ju hoppas.
Re: Automatlåda och sollucka
Postat: mån 02 maj 2016, 12:42
av DayDreamer
c7098 skrev:Det är väl den 5 stegade lådan som är problematisk, så att säga? I förra bilen hade jag S och E läge, och det var ju en tydlig skillnad i acceleration, även vid kick down verkade S läget mycket snabbare, däremot var det knappt någon skillnad i förbrukning, vinterläget använde jag aldrig.
Den enda c70 med sollucka jag provat hade ett irriterande skrammel från luckan på ojämn väg, kanske bara var den bilen kan man ju hoppas.
Ingen aning om hur lådorna är. Visste inte att det var så stor skillnad mellan S och E i acceleration vinterläget känns bara överflödigt. Det kan ju ha varit just den c70 som skramlade i solluckan vet inte om det är ett vanligt problem eller ej.
Re: Automatlåda och sollucka
Postat: mån 02 maj 2016, 15:07
av Lucif3r
Vinter-läget dubblar ju även som 'felsäkert' läge. Dvs om det blir något fel på lådan eller dess kringutrustning så startar den på 3an. Skillnaden är att den ligger kvar på 3an konstant, medans riktiga vinterläget fortfarande växlar upp.
Re: Automatlåda och sollucka
Postat: mån 02 maj 2016, 21:33
av c7098
Har forskat lite i detta, det verkar som den nya 5vxl lådan introducerades på 99 årsmodell, men bara till sugmotorn, turbomotorerna hade kvar den gamla 4vxl lådan ett år till. I och med lanseringen av elektroniskt gasspjäll på 99 årsmodell så behövdes sport och ekonomiläget inte mer, elektroniken styr lådan med signaler från gasspjällets läge och ser till att växlingen sker optimalt för körsättet.
Re: Automatlåda och sollucka
Postat: mån 02 maj 2016, 21:37
av DayDreamer
Ok så det är därför dessa program väljare försvann. Undrar om den 5-stegade lådan var för klen till turbomotorerna därav att den 4-stegade fick vara kvar där.
Re: Automatlåda och sollucka
Postat: mån 02 maj 2016, 22:40
av c7098
Förmodligen, har läst om många problem med den 5 växlade lådan på olika Amerikanska och Engelska forum.
Re: Automatlåda och sollucka
Postat: tis 03 maj 2016, 07:21
av DayDreamer
Ok har själv inte läst eller hört om något problem med den 5-stegade lådan :)
Re: Automatlåda och sollucka
Postat: fre 06 maj 2016, 07:47
av Henke3
Den 5-stegade kom på sugmotorn och på 2.5L R-AWD (den laserblå) samtidigt så inte var den för klen för turbo