Sida 1 av 2

Vad skiljer på 850?

Postat: mån 27 nov 2006, 11:08
av zoddan
Vad skiljer mellan:

850 Turbo
850 T5
850 T5R
850 T-Gul
850 T-Röd

Har sökt men hittar inget i klartext. Jag gissar på att alla har likadana block/topp osv. Vore tacksam om någon vet Hk/Nm på dom olika.

Postat: mån 27 nov 2006, 17:14
av apersson850
850 Turbo
225 hk, 300 Nm
850 T5
Samma sak som Turbo, på olika marknader

850 T5-R
240 hk, 300/330 Nm (Högre momentet tidsbegränsat)
850 T-Gul
Smeknamn på T5-R

850 R
250 hk, 350 Nm
Kallas även 850 T-Röd

Modellerna med 225/240 hk har samma hårdvara i motorn. Det är bara en skillnad på programmeringen.
Modellen med 250 hk har ett annat turboaggregat, bränsletrycksgivare och merflödande laddluftskylare. Samt viskodiffbroms för att få ner kraften i backen.
Ytterligare förstärkt växellåda har också gjort att man vågar ta ut momentet utan tidsbegränsning.
Prestanda gäller för övrigt svensksålda versioner med manuell låda.

Postat: mån 27 nov 2006, 19:37
av zoddan
Tack för all information. Kollade lite på BSR:s sida och dom hade ju ett trimmpaket som verkade ganska prisvärt som gav typ 295Hk, då rör den på sig som tusan gissar jag på :)

Fast frågan är om man kan göra det på alla Turbo modeller. Egentligen är ju alla likadana förutom då själva turbon som du sa osv.

Postat: tis 28 nov 2006, 00:19
av apersson850
Gulingen och den vanliga, 94 och 95, är likadana. De andra skiljer sig åt, genom turboaggregat, laddluftkylning, bränsletrycksgivare, OBD II etc. För lågtrycksversionen, som kom i 850 AWD, skiljer även slagvolymen.

Passa dig för att gasa friskt på lägre växlar, om du trimmar. Risken är att du skjuter växellådan längre än bilen går...
Prova att köra hemifrån 10 sekunder tidigare. Det ska rätt mycket trim till för att ta igen det till första korsningen.

Postat: tor 30 nov 2006, 21:46
av zoddan
Man trimmade ju inte för att köra sakta :P

och lådorna ska hänga med utan problem har jag hört, sett flera som varvar upp mot 8K utan problem(?)

folk har ju lagt ut en hel del filmer när dom kört där man ser varvräknaren lågt förbi orginalskalan, så man kan ju fråga sig :)

Postat: fre 01 dec 2006, 00:02
av apersson850
Det är inte varvtalet som är problemet. Det är fullt pådrag på låga växlar.
Då blir vridmomenten inte roliga att tas med.

Postat: mån 04 dec 2006, 22:25
av Silver.Swe.
apersson850 skrev:Det är inte varvtalet som är problemet. Det är fullt pådrag på låga växlar.
Då blir vridmomenten inte roliga att tas med.

me fullt pådrag menar du alltså på det röda området på varvtalet (med orginalmätarn) ?

Postat: tis 05 dec 2006, 17:38
av Sparkz
Med fullt pådrag menas att gaspedalen ligger pressad mot golvmattan av en tung högerfot.
Högt varv dödar motorer, inte växellådor. Det "farligaste" varvtalet för lådan borde vara toppen på vridmomentkurvan, långt från maxvarv.

Postat: sön 10 dec 2006, 22:09
av apersson850
Ja, precis, två-tretusen varv per minut med pedalen i botten och på låg växel. Det är där du har sönder växellådan.

Postat: mån 11 dec 2006, 22:30
av *pettson*
apersson850 skrev:Ja, precis, två-tretusen varv per minut med pedalen i botten och på låg växel. Det är där du har sönder växellådan.
troligen sker det på tvåans växel.. där ettan varvats ur.. tvåan slagits i.. och momentpeaken kommer som ett brev på posten.. med feta däck som är poppis så går momentet ned i backen för en gångs skull och endast lådan blev kvar som svag länk med kvidande drev..