Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sensonic
#1065940
Föregående ägare har tagit av skivorna och målat med någon silverfärg under på navet. Lyser ju fint genom skivans bulthål och i centrum men resultatet är att skivorna INTE går att få loss med rimligt våld. Förmodligen har han spänt fast skivan innan allt var helt torrt och nu sitter det förmodligen fast på stora ytor...

Tack för den liksom...

Något bra tips hur jag får loss den? Verkar som färgen är mer seg än spröd för det blir inte tillstymmelse av spricka i den när jag bankar på skivan.
av sensonic
#1065949
Bak. Och på en 4wd. Ja det är min XC70 men tänkte att det fanns mer erfarenhet i det här forumet. :)

Är van vad mer våld för bromsskivor men seg färg är en ny erfarenhet! Jädra påfund...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1065954
Är det handbromstrumma på den som på 85x70 eller? Isf kanske du har samma beskymmer som jag hade, rostkant på trumman så backarna inte kommer över den. Jag fick vålda bort min ena skiva med avdragare och sabba ena fästet till en av backarna. :roll: Ingen katastrof i mitt fall dock, då monteringssatsen kostar under hundringen.

Men ja, jag har inte en susning om hur det ser ut på en -07a
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1065964
Fram med storslägga och banka på skiten ska du släppa på spänningen på handbromsen får du göra det inne i bilen vid handbromsen. Bak i skivorna så är bromsbackarna självspända alltså dom justerar spänningen själv så det finns ingen sådan där skruv man ska skruva på där.
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1066214
Jag tycker att det bär emot att använda slägga för att få skivorna att lossa. Ett tips från ett Saab-forum(!!) var att använda en vinkelkap och kapa skivan utifrån-inåt så långt det går, mot ett hjulbultshål. När slitsen är klar tar man en huggmejsel och driver in den i slitsen tills skivan spricker. Visst är det våld, men mycket lindrigare.

Jag har tillämpat denna metod på S60-06, V70-02, V70-11 med gott resultat.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1066239
Alla använder mer eller mindre en hammare eller slägga för att få bort skivan.
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]