Sida 1 av 1

S70 och omställningsventil kamaxel mm?

Postat: tor 07 apr 2016, 23:56
av CurtG
S70/140 Bilen gick bra, men allt oftare tändes varningslampan med bild "ikon". Jag fegade ur och på Bilia bytte man omställningsventilen för motorns ventiler. Kostnad 3.000:-inkl allt. Iofs det tredje felet på 16 år och 27.000 mil. Var detta onödigt, jag tänker på bilbesiktningen? Tycker iofs också att gaspådrag nu känns mjukare/smidigare. Eller är det bara en "plånbokslättnad"?

Re: S70 och omställningsventil kamaxel mm?

Postat: lör 09 apr 2016, 04:12
av gubbstrutt
Hade med fel på min vvt regler ventil som den tydligen heter. Jo jag tyckte att bilen gick sämre då och motor lampan lös. Den gick bättre när jag bytte sedan. Nej jag kan inte se det som onödigt att du bytte. Tredje felet på 16år du har haft tur med din bil. Jag har ungefär tre fel i månaden
på min S70 GLT 00a 170 hk motorn 32k mil. Jag köpte min ventil på retur bilen för 50 spänn + ny packning på 80 spänn :shock: hos volvo och bytte själv. Men som sagt deppa inte över det med tredje felet på 16 år.

Re: S70 och omställningsventil kamaxel mm?

Postat: sön 10 apr 2016, 11:49
av BGA
3000:- Då är det därför dessa ventiler ofta (nästan alltid) är plockade på Returbilen. Är det vissa som är bättre? för ibland har dom bara brutit upp plastkåpan och låtit ventilen sitta kvar? Vilka är i så fall bättre?

Re: S70 och omställningsventil kamaxel mm?

Postat: sön 10 apr 2016, 18:04
av CurtG
BGA skrev:3000:- Då är det därför dessa ventiler ofta (nästan alltid) är plockade på Returbilen. Är det vissa som är bättre? för ibland har dom bara brutit upp plastkåpan och låtit ventilen sitta kvar? Vilka är i så fall bättre?
- Mycket möjligt att vissa är bättre på något sätt; förutom ny ventil "modifierades anslutningen till nya utförandet". Vad det innebär vet jag inte, men det kanske har något att göra med din observation.
Hur fungerar denna ventil? Det är tydligen en solenoid dvs eletromagnet med rörligt ankare. Hur påverkar denna att ventiltiderna ändras? Den är ju ganska liten . . Påverkar den kamaxeln rent mekaniskt / hydrauliskt?

Re: S70 och omställningsventil kamaxel mm?

Postat: sön 10 apr 2016, 18:07
av Lucif3r
Ja, den pressar kamaxeln fysiskt för att ändra läget.

Re: S70 och omställningsventil kamaxel mm?

Postat: sön 10 apr 2016, 18:42
av gubbstrutt
Går visst på oljetrycket fick jag lära mig.
Min ventil jag köpte på returbilen såg skitigare o äckligare ut en den jag hade. Gått 11k längre än min bil hade den med gjort men den funkar ännu.
Vad det var för fel på den gamla vet jag inte den klickade iaf när jag la på 12v och jag hade gjort rent den med men
funka det ville den inte lampan tändes inom tio min vart en fel kod med om jag minns rätt.

Re: S70 och omställningsventil kamaxel mm?

Postat: sön 10 apr 2016, 23:00
av TobbeViktor
Felkoden du fick var antagligen något i stil med att regleringstiden varit för lång, dvs den segar.
Hade någon sån kod när min larmade för den ventilen.
Ventilen kan alltså funka, men vara lite seg i regleringen.

Själva funktionen är väl något i stil med att oljetrycket pressar kamaxeln framåt eller bakåt (tidigare eller senare) i förhållande till kamdrevet, med hjälp av en solenoid. En mekanism inbyggd i kamdrevet typ.

Det "nya" utförandet de pratar om innebär bara att kontakstycket i gamla X70 inte passar på de nyare varianterna av
CVVT-ventiler som volvo säljer. Är bara 2 kablar att koppla in. När jag köpte min på volvo (kommer inte ihåg pris dock) så ingick kabelklämmor och ett nytt kontaktstycke.

Upplevde också att bilen gick mjukare efter bytet.

Re: S70 och omställningsventil kamaxel mm?

Postat: mån 11 apr 2016, 11:28
av BGA
Lucif3r skrev:Ja, den pressar kamaxeln fysiskt för att ändra läget.
.Nej så funkar det inte. Den hydrauliska ventilen styrs av en solenoid. Som någon skrev, nyare ventiler har ett ändrat kontaktstycke, därför skickar Volvo med ombyggnadssats.
VVT förställningen är steglös eftersom solenoiden får en PWM - signal. Här en bild på hur det hela fungerar:
https://www.volvoclub.org.uk/tech/fuel_ ... nction.pdf