Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnus.
#1062129
Hej. Kan man lossa centrumbulten med remmen på? Utan att låsa kammarna?
Ska plocka ett på en skrot, vill slippa stå där och riva halva motorrummet.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1062132
Kan, visst, men det blir inte rätt... VVT'n ska nollas i sync med kammarna, och för att det ska bli rätt måste både kammarna och veven låsas precis som man ska göra vid ett vanligt kamremsbyte. Att nolla VVT'n är f.ö. en halv vetenskap om det ska bli rätt.
av magnus.
#1062133
Ok. Jo tack, märker det, försöker sätta mig in i det nu :shock:
Men det saknar väl betydelse i vilket läge den står på skrotmotorn när jag lossar den?
Bara det håller emot nog utan låsning för att lossa centrumbulten (120 NM) tror jag det stod.
Problemet blir väl när man ska försöka montera det på min bil?
Då låser jag givetvis kammarna.
av magnus.
#1062459
Nu har man då mer frågor än innan. Har nu kännt på ca 10 drev, på skrotade bilar. Samtliga glappade, gick att dra in och ut cirka 4-5 mm. Frågade på Volvo. Svaret blev "då var samtliga tio slut, vilket inte var förvånade tydligen, då dessa drev har svårt att ens överleva kamremsintervallen". Kan det verkligen vara så?
Anledningen till att jag söker ett drev är att på min bil har det "klättrat" ut och ligger så pass långt ut att kamremmen ligger några mm innanför drevet. Någon som vet mer om dessa drev?
Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel til[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]