Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av equium
#1457753
Fortsätter på denna tråd. Samma på min att vvt drevet sitter längre ut. Är detta någon fara att köra med?
Bilagor
547E70C8-6907-450B-B261-97863658D6D7.jpeg
547E70C8-6907-450B-B261-97863658D6D7.jpeg (771.92 KiB) Visad 239 gånger
av Libbe
#1457778
magnus. skrev: tis 29 mar 2016, 18:10 Nu har man då mer frågor än innan. Har nu kännt på ca 10 drev, på skrotade bilar. Samtliga glappade, gick att dra in och ut cirka 4-5 mm. Frågade på Volvo. Svaret blev "då var samtliga tio slut, vilket inte var förvånade tydligen, då dessa drev har svårt att ens överleva kamremsintervallen". Kan det verkligen vara så?
Anledningen till att jag söker ett drev är att på min bil har det "klättrat" ut och ligger så pass långt ut att kamremmen ligger några mm innanför drevet. Någon som vet mer om dessa drev?
0,6 i "Glapp" NY*
av equium
#1458963
Uppdatering: tyckte vvt drevet glappade väldigt mycket så jag skruvade av täckbrickan på drevet och kände på skruven, den satt löst! Gick att dra åt ett halv varv utan kraft..nu glappar drevet inget alls.

Gissar att drevet aldrig blev ordentligt åtskruvat när packboxarna byttes. Vad skulle ni rekommendera här? Ny skruv och dra med rätt moment? Inget kan väl flytta på sig när man drar skruven? Kamrem och allt sitter på plats. Motorn ej startad ännu efter detta.
av SubMarine
#1459042
Som Libbe säger så måste du låsa kamaxlarna i bakkant på motorn för att dra den skruven. Skruven ska dras runt 100Nm (minns ej exakt siffra). Biltema har specialverktyget.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]