Sida 1 av 2
---Kopplingspedal-------Går ej koppla---------
Postat: tor 23 nov 2006, 19:59
av mick74
Hej.
Fick bogsera hem min gravida tjej under dagen..... :(
Kopplingspedalen är helt plötsligt i botten och det går inte att lägga i en växel.
Känns som om det är något hdrauliskt med kopplingen, som ungefär när bromvätskan sticker när ett rör går av.
Såg lite här i forumet att man kan "lufta kopplingen" .
Är detta svårt att göra ?
finns det någon steg för steg guide förutom nått i haynes ?
behöver jag ställa bilen på en lyft ?
Bilen är en 855:A GLT 1995.
Postat: fre 24 nov 2006, 19:09
av Zeroiq
Jag hade samma fel på min 855 -94. Då var det huvudkopplingscylindern som hade gått sönder. Bytte på verkstad, sen fungerade kopplingen..
Postat: fre 24 nov 2006, 19:15
av mick74
Tackar för det.
Vågar man fråga vad det kostade i plånboken ??
Postat: fre 24 nov 2006, 19:51
av Zeroiq
Huvudcylinder 1099:-
Hjälpcylinder 972:-
Bromsvätska 68:-
Arbete 2240:-
Postat: fre 24 nov 2006, 20:42
av CarMan
byt bromsklossar & lufta kopplingen, sen funkar det igen.
Postat: lör 25 nov 2006, 11:17
av jbl
Det kan ju även vara läckage vid slavcylindern. Den sitter ovanpå växel lådan och har en luftningsnippel.
Postat: lör 25 nov 2006, 21:59
av mick74
Nä fan jävla bil .... dags att byta upp sig till nått nyare. Nu har jag snart lagat upp bilen till ny skick, och så blir det såhär.
Har provat att lufta kopplingen, både rätt väg och "bakvägen" men det hjälper inte, så imorgon sticker jag till bilia och köper en ny huvudcylinder för 1500:- tänkte gynna bilia för mekonomen var bara 150 kr billigare och då får man vänta 2 dar innan de har den hemma.
Återkommer när skiten är på plats
//Roger ut.
#---Raap---#
Go bärs
Postat: tor 07 dec 2006, 21:17
av mick74
Fick bytt ut min huvudcylinder, efter lite slip och släp, tog mig som inte är mekare 3h för skiftet.
kopplingen fungerade i en vecka sedan stack trycket igen, och jag luftade systemet för jag misstänkte att jag kanske hade slarvat på något sätt.
Men efter 2 dagar så stack trycket igen, och då bestämde jag mig för att nu är det dags att byta slavcylindern vilket i min värld är det enda vettiga och logiska att göra, sagt och gjort. Men nu går skiten inte att lufta för bromsvätskan rinner inte ner hur jag en gör. har kollat slangen mellan vätske behållaren o huvudcylindern, försökt skjuta tillbaka kolven i huvudcylindern med lite tryckluft via luftnippeln på slavcylindern. inte en droppe rinner till ..... så jag har fått ett måndågsexemplar av en huvudcylinder som är volvo orginal, den måste ju vara kass.................
Postat: fre 08 dec 2006, 18:51
av nicke80
mick74 skrev:Fick bytt ut min huvudcylinder, efter lite slip och släp, tog mig som inte är mekare 3h för skiftet.
kopplingen fungerade i en vecka sedan stack trycket igen, och jag luftade systemet för jag misstänkte att jag kanske hade slarvat på något sätt.
Men efter 2 dagar så stack trycket igen, och då bestämde jag mig för att nu är det dags att byta slavcylindern vilket i min värld är det enda vettiga och logiska att göra, sagt och gjort. Men nu går skiten inte att lufta för bromsvätskan rinner inte ner hur jag en gör. har kollat slangen mellan vätske behållaren o huvudcylindern, försökt skjuta tillbaka kolven i huvudcylindern med lite tryckluft via luftnippeln på slavcylindern. inte en droppe rinner till ..... så jag har fått ett måndågsexemplar av en huvudcylinder som är volvo orginal, den måste ju vara kass.................
Har du pumpat upp ett tryck på kopplings pedalen med nippeln åtdragen?
Om inte så gör då det och när du har tryck, håll kopplingspedalen inne medans någon polare öppnar upp nippeln tills trycket försvinner. Gör det om och om igen.
Postat: lör 09 dec 2006, 11:24
av mick74
japp, det har jag.
Lämnade in bilen på verkstad, och de lyckades inte heller, iofs ingen bilia verkstad men ändå kunniga grabbar med lång erfarenhet.
Verkstaden anser också att den e kass.