Motorn skakar vid 90-100 hm/h - ventilläckage?
Postat: lör 12 mar 2016, 19:51
Hej.
Jag har en V70XC som har en motor som skakar vid 90-100 km/h.
Innan dess så läkte det från en insugsventil då jag inte hade ställt in kamaxlarna rätt. Jag körde max 4 mil så.
Men det har hänt att motorn har skakat förut pga olja på elektroniken(vid kamaxlarnas ände). Idag när jag ställde in kamaxeln så gick motorn mycket stabilare, men skakade. Men efter kört 6 mil så har motorn blivit mycket bättre. Nu skakar den mindre.
När jag limmade ventilkåpan så pressade jag ned kåpan mot toppen igenom att använda ett verktyg för att pressa ned ventilkåpan. Jag vet inte om jag har gjort en ventil krokig eller om det är olja som har kommit på elektroniken.
Bilen går bättre nu när jag har tagit bort massa olja och ställt in kamaxeln.
Här är en bild på en ventil innan jag ställde in kamaxlarna rätt.

Jag fyllde upp ventilhålen med lättflytande vätska och det var kvar och sjönk inte igenom. Bilen har ju läkt helvetiskt mycket olja vid toppen. Då menar jag typ 1 liter olja per 4 mil. Tät vevhusventilation orsakade att toppen började läka.
Så vad tror ni?
1. Motorn vibrerar vid 90-100 km/h pga ventilläckage.
2. Olja överallt har orsakat att motorn tänder fel.
Jag har en V70XC som har en motor som skakar vid 90-100 km/h.
Innan dess så läkte det från en insugsventil då jag inte hade ställt in kamaxlarna rätt. Jag körde max 4 mil så.
Men det har hänt att motorn har skakat förut pga olja på elektroniken(vid kamaxlarnas ände). Idag när jag ställde in kamaxeln så gick motorn mycket stabilare, men skakade. Men efter kört 6 mil så har motorn blivit mycket bättre. Nu skakar den mindre.
När jag limmade ventilkåpan så pressade jag ned kåpan mot toppen igenom att använda ett verktyg för att pressa ned ventilkåpan. Jag vet inte om jag har gjort en ventil krokig eller om det är olja som har kommit på elektroniken.
Bilen går bättre nu när jag har tagit bort massa olja och ställt in kamaxeln.
Här är en bild på en ventil innan jag ställde in kamaxlarna rätt.

Jag fyllde upp ventilhålen med lättflytande vätska och det var kvar och sjönk inte igenom. Bilen har ju läkt helvetiskt mycket olja vid toppen. Då menar jag typ 1 liter olja per 4 mil. Tät vevhusventilation orsakade att toppen började läka.
Så vad tror ni?
1. Motorn vibrerar vid 90-100 km/h pga ventilläckage.
2. Olja överallt har orsakat att motorn tänder fel.