Sida 1 av 1

Bild: Vilket håll vrider jag vevaxeln vid nollning?

Postat: lör 12 mar 2016, 13:13
av Volvo742
Hej.

Jag ska nolla vevaxeln och jag har satt dit vevaxeltolken i pluggen som ni ser på bilden. Åt vilket håll ska jag vrida vevaxeln om jag står på kamremmens sida?

Bild

Re: Bild: Vilket håll vrider jag vevaxeln vid nollning?

Postat: lör 12 mar 2016, 14:27
av Lucif3r
Hum........................................................... Bra fråga :D
Pinsamt, kommer faktiskt inte ihåg... Men jag är rätt säker på att det är medsols. Tolken kommer inte gå in helt och hållet när motorn inte är nollad, när tolken åker in helt och hållet är motorn nästan nollad.

Att tänka på. Tolken låser bara åt ETT håll.
Så när tolken går in helt och hållet, backa eller dra motorn tills det tar stopp(kanske 15grader max), tar det inte stopp och tolken istället "ploppar upp" en bit så var det fel håll, vrid tillbaka motorn och stoppa i tolken igen, och vrid åt det andra hållet mot tidigare, då ska det ta stopp.

Re: Bild: Vilket håll vrider jag vevaxeln vid nollning?

Postat: lör 12 mar 2016, 14:43
av Volvo742
Enligt Haynes Volvo V70 & S80 2000 till 2004 så är det moturs.
Men vilken sida det är är en svår fråga. Dock har jag en 1998 V70xc. Det är väll samma sak.

Edit:
Nu hittade jag!
Det är moturs sett från motorns kamrem.

Men jag tryckte in och den gick in direkt. Sedan vred jag tills det tog stopp. Inget "plopp" som du sade.

Vevaxeln revet är iallafall emot markeringen.

Insugskammen var ca 5 grader fel.

Re: Bild: Vilket håll vrider jag vevaxeln vid nollning?

Postat: lör 12 mar 2016, 15:06
av Volvo742
Nu ploppade den ut när jag vred medurs sett från kamremmens håll. Men moturs så tog det stopp och markeringen på vevaxeldrevet är i symmetri med markeringen på blocket.

Insugskammens spår är på övre och avgaskammens spår är på undre. Båda dessa spår är i linje med varandra dock.

På insugshålet längst mot luftburken så vart det svart där inne.

Re: Bild: Vilket håll vrider jag vevaxeln vid nollning?

Postat: lör 12 mar 2016, 15:56
av Lucif3r
Okej, ja så var det nog :)
Om markeringen på oljedrevet visar rätt så är det rätt också, det drevet går ju inte justera/sätta fel.
Då är det bara finjustering av kammarna så tolken går i som återstår då, sen har du en 100% korrekt nollad motor :-)-)

Re: Bild: Vilket håll vrider jag vevaxeln vid nollning?

Postat: lör 12 mar 2016, 18:21
av DayDreamer
Om du ska nolla motorn så ska du dra vevaxeln åt samma håll som den snurrar när motorn går dvs medsols dra den ALLDRIG motsols.

Re: Bild: Vilket håll vrider jag vevaxeln vid nollning?

Postat: lör 12 mar 2016, 19:39
av Volvo742
Bilen går mycket bättre nu. Jag har däremot många funderingar varför motorn skakar vid 90 km/h men det får jag ta i en annan tråd.

Jag rekommenderar alla att använda vevaxeltolk och kamaxeltolk. Man anar inte hur fel man har igenom titta endast.