Sida 1 av 3

Motorn går ojämt efter byte av ventilkåpsackning - Kamrem?

Postat: sön 06 mar 2016, 00:25
av Volvo742
Hej.

Bytte ventilkåpspackning idag och efter 6 timmar testade jag starta bilen. Bilen vibrerade.

Jag kollade kamremmen och indugskammen är en kugg för mycket. Nu tittade jag inte så noga. Men jag misstänker att det är kamremmen som spökar.

Tror ni att en eller två kugg fel kan göra så att motorn vibrerar på alla varvtal?

Eller går motorn på bara 4 cylindrar?

Re: Motorn går ojämt efter byte av ventilkåpsackning - Kamrem?

Postat: sön 06 mar 2016, 01:30
av Knatch
Kuggarna ska stämma exakt, annars har du seriösa problem

Re: Motorn går ojämt efter byte av ventilkåpsackning - Kamrem?

Postat: sön 06 mar 2016, 09:58
av DayDreamer
1kugg är ok men inte bra motorn går då ojämnt och är orkeslös men 2kuggar är på gränsen till ventilsallad. Förstår att du inte använde några tolkar när du tog av remmen eller satte tillbaka den. För att få allt rätt igen så måste du skaffa sådana här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000024103/ Man kan tyvärr inte gå efter markeringen på kammarna då dom är justerbara och kan stå nått så inåt helvete fel. Dom måste stå i ett exakt förhållande till vevaxeln för att få allt optimalt :)

Re: Motorn går ojämt efter byte av ventilkåpsackning - Kamrem?

Postat: sön 06 mar 2016, 11:08
av Volvo742
Tack för svar.

Bilen får tändning.
Markeringarna är rätt.
Det förskjutna spåret på insugskammen ligger i spår med topp och kåpa på övre sidan.
Det förskjutna spåret på avgaskammen ligger i spår med topp och kåpa på den undre sidan.

Nu är man fundersam. Jag har gjort detta flera gånger och jag har aldrig haft problem med detta.

När jag satte fast ventilkåpan så kan det vara så att en ventil tog i kolven. Jag vet inte hur stark ventilerna är om dem lätt kan böjas.

Re: Motorn går ojämt efter byte av ventilkåpsackning - Kamrem?

Postat: sön 06 mar 2016, 11:21
av DayDreamer
Ja enligt markerningen så står kammarna rätt men tyvärr fungerar det inte så du måste ha en tolk den som jag länkade till för att få kammarna exakt rätt. Ventilerna är rätt så starka du hade nog inte fått på ventilkåpan ordentligt ifall dom tagit i om du nu inte pressade ner ventilkåpan med skruvarna? I så fall så kan nog ventilerna tagit skada.

Re: Motorn går ojämt efter byte av ventilkåpsackning - Kamrem?

Postat: sön 06 mar 2016, 11:54
av Lucif3r
Kuggarna/markeringarna på kamdreven betyder inte ETT SKIT. Använd tolkar! Dreven är justerbara 2 kugg(!), ett åt vardera håll.

Se här för ett exempel/"bevis": http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1044121

Re: Motorn går ojämt efter byte av ventilkåpsackning - Kamrem?

Postat: sön 06 mar 2016, 12:06
av Volvo742
DayDreamer skrev:Ja enligt markerningen så står kammarna rätt men tyvärr fungerar det inte så du måste ha en tolk den som jag länkade till för att få kammarna exakt rätt. Ventilerna är rätt så starka du hade nog inte fått på ventilkåpan ordentligt ifall dom tagit i om du nu inte pressade ner ventilkåpan med skruvarna? I så fall så kan nog ventilerna tagit skada.
Jag pressade ned ventilkåpan med hemmagjort verktyg som tryckte ned ventilkåpan. Jag hade inga tändstift i.

Men det känns ologiskt att den kan vara en ventil som får hela motorn att skaka.

Re: Motorn går ojämt efter byte av ventilkåpsackning - Kamrem?

Postat: sön 06 mar 2016, 12:17
av DayDreamer
Ja jag har ingen aning om hur motorn beter sig när en ventil är skadad/krökt. Jag tippar på att det är kammarna som står fel kolla detta för har du oturen så kommer någon ventil eller kolv ta skada om du fortsätter att köra så som den beter sig nu.

Har du kollat så att du har gnista på alla tändstiften? Kan ju vara så att den enbart går på 4 eller 3 cylindrar.

Re: Motorn går ojämt efter byte av ventilkåpsackning - Kamrem?

Postat: sön 06 mar 2016, 14:02
av Fritzell
Man kan köra utan tolkar men då fårman ju se till att ställa i ÖD och kolla hur samtliga markeringar står <innan> man tar av kamremmen. Vet du om de hade det förhållandet innan som du ställde i?

Re: Motorn går ojämt efter byte av ventilkåpsackning - Kamrem?

Postat: sön 06 mar 2016, 14:11
av Volvo742
DayDreamer skrev:Ja jag har ingen aning om hur motorn beter sig när en ventil är skadad/krökt. Jag tippar på att det är kammarna som står fel kolla detta för har du oturen så kommer någon ventil eller kolv ta skada om du fortsätter att köra så som den beter sig nu.

Har du kollat så att du har gnista på alla tändstiften? Kan ju vara så att den enbart går på 4 eller 3 cylindrar.
Hej.

Alla stift får gnista.

Jag manuellt ändrade luggen typ 1/4 motsols och då vibrerade bilen mindre.

Så vad tror ni? Kan vi säga att det är felaktig inställning av kamaxeln?