Sida 1 av 4
Byta bromsbelägg bak på 850
Postat: mån 15 feb 2016, 18:06
av Knatch
tja!
Håller på att byta belägg och skivor bak på en 850 men stötte på lite problem.
Det är "pinnarna" som håller fast beläggen som verkar ha rostat fast.
Jag fick bort den översta med hjälp av en skruvmejsel som fick agera "dorn".
Den undre vill inte rubba sig en millimeter trots en halv flaska wd40 och våld...
Nu fick jag en ide att ta fram dremellen och slipa ner huvudet som verkar ha blivit större än hålet pga rost.
Är det en bra ide eller finns det andra tips?
Har lite svårt att komma på ideer när jag står i kylan =(
Edit:
Jag tänkte slipa ner sprinten med nått av dessa tillbehör så den blir rund och fin.
http://images.biltema.com/PAXToImageSer ... arge/20545
Men mottar fortfarande andra tips och råd :)
Re: Byta bromsbelägg bak på 850
Postat: mån 15 feb 2016, 18:26
av sensonic
Du har ingen riktig dorn? Det blir annat slag när det är metall mot metall hela vägen.
Re: Byta bromsbelägg bak på 850
Postat: mån 15 feb 2016, 18:43
av Knatch
sensonic skrev:Du har ingen riktig dorn? Det blir annat slag när det är metall mot metall hela vägen.
näe men jag kan skaffa fram ett. Tror det är lite försent för dornet då "huvudet" på sprinten inte är rund längre.
men va tror du om dremellen då
Re: Byta bromsbelägg bak på 850
Postat: mån 15 feb 2016, 19:04
av sensonic
http://www.l-m-r.se/image/2477/monterin ... belagg.JPG
Hmm, du avser alltså driva sprinten med sin låsring "bakvägen" genom oket? Har aldrig provat.
Sitter skallen utåt? Med dorn slår du ju då inifrån och ut. Är det andra änden på sprinten som blivit rund, dvs icke-skalländen? I så fall är det väl där du ska slipa ned lite.
Re: Byta bromsbelägg bak på 850
Postat: mån 15 feb 2016, 19:15
av DayDreamer
Går bara att få ut sprinten åt ena hållet och det är att slå på den tunna sidan av den. Jag tog i så mycket så att jag spräckte örat till oket :roll:. På andra sidan tog jag en polygrip och tog tag i hela pinnen på sidan av oket och vickade på den då lossade den lite lättare.
Slipar du bort graderna som har blivit på pinnenshuvud efter allt bankande så borde det inte vara något problem att få ut sprinten sen, för nu kan du nästan så och banka hur mycket du vill graderna håller fast den.
Re: Byta bromsbelägg bak på 850
Postat: mån 15 feb 2016, 19:44
av MickeM
Hej.
Har du bankat den så den blivit som en nit, så är tex dremmel och slipa bort skallen en ide.
Slipa inte inte i godset på oket bara.
Sen en lagom stor dorn och bestämda slag.
Byt pinnarna sen, givetvis.
Re: Byta bromsbelägg bak på 850
Postat: mån 15 feb 2016, 20:50
av Knatch
sensonic skrev:http://www.l-m-r.se/image/2477/monterin ... belagg.JPG
Hmm, du avser alltså driva sprinten med sin låsring "bakvägen" genom oket? Har aldrig provat.
Sitter skallen utåt? Med dorn slår du ju då inifrån och ut. Är det andra änden på sprinten som blivit rund, dvs icke-skalländen? I så fall är det väl där du ska slipa ned lite.
nej nej inte bakvägen, utan precis som ni säger så har jag fuckat upp den smala änden. iofs inte mitt fel då dom bromsarna inte varit motionerade och ens tvättade sen dom byttes sist vilket ser ut att vara flera år sen.
Vad bra då tar jag och slipar bort med en dremel och köper ett passande dorn från biltema.
Ska se om jag fick med nya sprintar i biltemabeläggen som jag köpte annars köper jag nya på volvo..
Jutsja, det finns lite belägg kvar på handbromsbackarna... Kan man köra med dom nån månad och sen byta till nya eller måste jag byta dom på direkten eftersom skivorna är nya...
Och hur fungerar justeringskugghjulet för backarna? Det går att skruva "uppåt" och "neråt" eller motsols och medsols (sett bakifrån). nu är det höger bak jag pratar om och givetvis blir det spegelvänt på vänstersida men ni förstår :)
Re: Byta bromsbelägg bak på 850
Postat: mån 15 feb 2016, 22:16
av DayDreamer
Det är inte mycket belägg på handbromsbackarna från början. Handbromsen ska ju bara användas när man står still så det sliter ypperst lite på backarna. Du klarar dig säkert flera år på det du har kvar har du möjlighet så kan du ta en bild och lägga upp här :D Kommer inte ihåg åt vilket håll justeringshjulet ska åt men skruva åt det håll som känns bra och känn efter ifall du kan snurra på skivan eller ej annars är det bara att ta andra hållet :)
Re: Byta bromsbelägg bak på 850
Postat: mån 15 feb 2016, 22:21
av Knatch
DayDreamer skrev:Det är inte mycket belägg på handbromsbackarna från början. Handbromsen ska ju bara användas när man står still så det sliter ypperst lite på backarna. Du klarar dig säkert flera år på det du har kvar har du möjlighet så kan du ta en bild och lägga upp här :D Kommer inte ihåg åt vilket håll justeringshjulet ska åt men skruva åt det håll som känns bra och känn efter ifall du kan snurra på skivan eller ej annars är det bara att ta andra hållet :)
Ok jag tar bild imorgon.
Finns det nåt annat ställe man kan justera handbromsen så som det går på s60 exempelvis?
Re: Byta bromsbelägg bak på 850
Postat: mån 15 feb 2016, 22:26
av DayDreamer
Japp du kan justera den inne i bilen vid handbromsen kan vara bra att du släpper på den lite så att den inte bottnar sen när du ska justera där. Först grovjusterar du in handbromsbackarna vid hjulen sen så finjusterar du dom inne i bilen. För att komma åt justerings skruven så får du ta bort en liten lucka under armstödet sen sitter det en större skruv har för mig att det är torx30 eller 35 på den.