Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1055002
Hej alla

Jag följde andreasw's förslag och gjorde som han skrev ovan: "... lossa kontakterna till spridarna, slå i lite lite olja i varje tändstiftshål och gnugga på starten tills du hör att du fått tillbaka kompet. Sen in med spridarkontakerna och gnugga igen på starten.". Det gjorde ingen skillnad.

Bytte även ut två av tändstiften till bättre begagnade för att försöka utesluta dåliga tändstift som problemkälla. Alla var något sotiga, se bilden.

Testade också med startgas utan resultat.

Någon som har några fler tips på hur jag kan komma vidare? ??:-/
Bilagor
tandstiftv70-nagot-sotig.jpg
något sotigt tändstift till v70
tandstiftv70-nagot-sotig.jpg (9.99 KiB) Visad 2277 gånger
#1055007
Det hörs om du har förlorat kompet i motorn och efter som att motorn dog när den var igång så är det nog inget fel på det heller.

Du hade väl kollat gnistan på tändstiften och det fanns väl om jag har för mig rätt. Jag vet inte om jag skrev det men testa att rycka ur LMM (luftmassemätare) och se ifall bilen startar då.
#1055012
Läste igenom hela tråden lite snabbt och du hade inga felkoder som jag kan se det skulle kunna vara så enkelt som att Luftmassemätaren har gått sönder dom sätter inte alltid felkod. Så prova det som jag skrev ovan med LMM :)
#1055160
Hej igen,

Tack för snabba svar!

LMM har jag redan testat i tidigare skede (se det jag skrev 13 feb 2016).

Gällande gnistan? Måste jag få gnista på alla fem stiften för att bilen skall starta? Hur många gnistor bör man få när man testar såsom ovan beskrivet, jag fick bara 1-2 gnistor per startförsök efter ca två sekunder från att nyckeln vridits om.

Undrar också vad som egentligen menas med förlorat komp? Har det med kompressionstryck att göra? Finns det några andra tricks för att få upp kompen igen bortsett från det som redan föreslagits ovan?
#1055194
Bilen klarar av att starta och gå på två cylindrar även en cylinder hostar den igång på men kolla gnistan på alla cylindrar :). Låter bilen som vanligt när du kör på startmotorn? om den gör det så har du inte förlorat kompet.
#1055277
Hej igen

Jag kan inte riktigt svara på om bilen låter som vanligt när jag startar den. Det var därför jag tänkte fråga, Finns det några andra tricks för att få upp kompen igen bortsett från det som redan föreslagits ovan? För att vara säker på att bilen inte förlorat kompet.
Sedan undrar också vad som egentligen menas med förlorat komp? Har det med kompressionstryck att göra?

Gällande gnistan? Hur många gnistor bör man få när man testar såsom ovan beskrivet, jag fick bara 1-2 gnistor per startförsök efter ca två sekunder från att nyckeln vridits om. Så jag funderar på om det är dåliga stift, att de "gnistrar alldeles för dåligt" då bilen inte går igång.
#1055294
Tjena.

Antal tändning på två sek startmotor?
Tja, omöjligt att svara på exakt, men varje cyl tänder på vart annat översta läge, dvs en gång på två vevaxelvarv, oavsett antal cylindrar.
Hur många varv på två sekunder har jag ingen aning om, men du borte få tändningar i ett jämnt tempo iaf.
Uppehåll = knas.

Men det är lite svårt att gå fullgod kontakt mot toppen, när man inte vill hålla i den stadigt.
Du borde ha gnista på stiften.

Stiften var sotiga, men inte blöta? Dvs torra och gav gnista?
Då har du sannolikt bränsletrubbel, eller kamremstrubbel.
Remmen sitter kvar, säger du.
Kolla också om kamaxlarna verkligen snurrar när starten går. (Passa fingararna)
På en 245'a jag hade, flög tänderna på remmen bort vid veven, så remmen såg hel ut, men den drev inte med kamaxeln.

Om så bara en cyl vore med i matchen, så skulle det mörkas tydligt att den "ville", men inte riktigt startade.
Med två st, kunde den kanke "starta", men knappt hålla sig vid liv.
Med tre st starta, men gå som en spann med gårdagens hästskit, osv....

Visst kan du ha tappat komp också.
Tappat komp, är precis vad det låter.
Det blir för dåligt tryck.
Trots inga direkt fel på försörjning av bränsle, luft, och gnista, så tänder den inte.
Det blir fel stökiometri. (Googla om du inte kan det ordet)
Det hörs på att starten går onormalt lätt och inte de jämna motstånden (nje,nje,nje) utan mer (njeeeeeeejeeeeejeeeeee).
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
Vi som beställt EX90

Inte för mig. Plastig interiör. Liten s[…]

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]