- sön 06 mar 2016, 10:08
#1055294
Tjena.
Antal tändning på två sek startmotor?
Tja, omöjligt att svara på exakt, men varje cyl tänder på vart annat översta läge, dvs en gång på två vevaxelvarv, oavsett antal cylindrar.
Hur många varv på två sekunder har jag ingen aning om, men du borte få tändningar i ett jämnt tempo iaf.
Uppehåll = knas.
Men det är lite svårt att gå fullgod kontakt mot toppen, när man inte vill hålla i den stadigt.
Du borde ha gnista på stiften.
Stiften var sotiga, men inte blöta? Dvs torra och gav gnista?
Då har du sannolikt bränsletrubbel, eller kamremstrubbel.
Remmen sitter kvar, säger du.
Kolla också om kamaxlarna verkligen snurrar när starten går. (Passa fingararna)
På en 245'a jag hade, flög tänderna på remmen bort vid veven, så remmen såg hel ut, men den drev inte med kamaxeln.
Om så bara en cyl vore med i matchen, så skulle det mörkas tydligt att den "ville", men inte riktigt startade.
Med två st, kunde den kanke "starta", men knappt hålla sig vid liv.
Med tre st starta, men gå som en spann med gårdagens hästskit, osv....
Visst kan du ha tappat komp också.
Tappat komp, är precis vad det låter.
Det blir för dåligt tryck.
Trots inga direkt fel på försörjning av bränsle, luft, och gnista, så tänder den inte.
Det blir fel stökiometri. (Googla om du inte kan det ordet)
Det hörs på att starten går onormalt lätt och inte de jämna motstånden (nje,nje,nje) utan mer (njeeeeeeejeeeeejeeeeee).
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.