Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1048380
Hej igen

Tack för alla engagerade svar! Det är mycket uppskattat!

Jag lyckades efter många om och men komma åt kontakten till Vevaxelgivaren. Var tvungen att plocka bort luftfiltret. Tyvärr äger jag ingen vettig multimeter, utan en enklare modell från 90talet, så jag kunde inte kontrollera exakt resistens, men lyckades i alla fall få reda på att det går att föra ström genom Vevaxelgivaren (dvs resistensen är inte oändlig). Så jag börja tveka på att även Vevaxelgivaren skulle vara felet.. Vad återstår nu?

Tack Micke för dina svar!:
Ja, bilen har jag kört med trots motorlampan (som visade sig vara HC och Lambdan när jag väl skulle besiktiga). Bilen har alltid startat direkt, men har varit trött av sig under körning. Jag har dock trott att detta har berott på att bilen har körts mycket med husvagn i sina dagar, och inte att det var HC och Lambdan.

Skall jag fixa en multimeter för att få exakt värdet, kan vevaxelgivaren vara trasig trots att det går att föra ström genom den (dvs mellan polerna på kopplingen)?

Vad återstår nu att kolla? Knacksensorer? Antennring? :???:
#1048387
Ja skaffa dig en vettig multimeter finns på Biltema för en billig peng. Ja bara för att det går ström igenom den behöver det inte betyda att den är hel är resistansen högre eller lägre än det måttet som jag skrev så skulle det nog vara tillräckligt för att förhindra motorstart.

Tror inte att knacksensorn förhindrar start av motorn du har ju två stycken. Vissa fel stänger till och med av knackdiagnosen har jag för mig :???:
Om det är antennringen så ska motorn starta i två sekunder för att sedan dö och skulle den gå sönder medans du kör så skulle inte motorn bara dö för när den väl har accepterat nyckeln så kan den ej stänga av motorn.

Det skulle vara väldigt bra att ha felkoderna då kommer dom att hjälpa oss att lokalisera felet mycket snabbare och utan att du behöver byta massa saker som kanske inte är trasiga :D
#1050582
Hej
Jag skaffade en Multimeter på Kjell & Company. Vevaxelgivaren fick värdet 111,4 ohm (ligger inom 125,5 ohm +- 17 ohm som DayDreamer skrev), så det antar jag att man kan utesluta (?). Jag lyckades få igång ELM 327 felkodaren att fungera. Tipset från den anställde på Kjell (Kjell säljer nämligen ELM 327 också) Hans tips var att det hade med fel nerladdad App i min Android att göra. Enligt Kjell är ELM 327 en simpel konstruktion där alla felkoderna skickas till programmet man har i Android, och sedan är det upp till programmet att tolka felkoderna. Jag laddade ner OBD Car doctor och då fungerade anslutningen till ELM 327.
Problemet är nu att jag inte får några felkoder, OBD Car doctor visar att det inte finns några fel på bilen (Jag antar att jag inte får några felkoder på HC och Lambdan, som jag vet är kassa, då de skall starta 300grader/180sekunder efter motor start (?)).

Jag har inte utrustning för att skruva ur stiften just nu (har dessa i Göteborg, är just nu i Stockholm) men skall göra en koll på detta. Hur ser man om stiften får gnista?

Är det inte lite konstigt att bilen tidigare har startat direkt utan problem, även i kallt väder, men nu helt plötsligt går det inte alls (se videoklippet). Kan det ändå våra problem med tändstiften?

Tips på nästa steg att gå igenom mottages tacksamt. :-)-) Kabelbrott? ?:-/
Bilagor
Bild multimeter - v70 multimeter‏.jpg
Multimeter som visar 111,4 ohm - Mätt på en Vevaxelgivare V70 årsmodell 99/00
Bild multimeter - v70 multimeter‏.jpg (104.15 KiB) Visad 509 gånger
#1050587
Hej.

Problemet är troligen inte själva stiften.
Eftersom det är 5st, så skulle alla 5 gå sönder exakt samtidigt = nej!

Frågan är ju om det BLIR gnista, eller om det är bränsle som fattas.

Du har kollat att kamremmen är hel?
Låter starten som vanligt, eller lättare än vanligt?
Tappad komp pga nedsurning är också möjligt isf.

Du behöver inte skruva ur stiften för att kolla om du har gnista.
Det räcker med ett löst stift, som du sätter i tändspolen/kabeln, och håller stiftets gänga mot motorns metall, medan en annan kör på starten.
Ha kraftiga handskar, för det är runt 30,000volt. Relativt ofarligt för personer utan pacemaker, men obehagligt.

Det vore värdefull information att se om stiften är torra eller blöta, så att ta ur minst ett, vore bra.
En 16mm tändstiftnyckel kostar väl ca 50kr, och borde finnas att köpa eller låna i Stockholmsområdet.

Felkoderna kan vara borta om du lossat batteriet.
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
#1050591
Du får ta ur stiften och sätta i dom i tändspolarna sedan får du lägga tändstiftsgängorna mot motorn så att dom blir jordade sen är det bara att be någon köra på starten medans du kollar ifall det bildas någon gnista. Håll absolut inte i tändspolarna eller tändstiften du får en rejäl stöt då och det känns. Eller så gör du ett lättare test om du är osäker spraya med startgas där motorn suger in luften och be någon köra på starten startar motorn då och går så länge du sprayar med startgasen så är felet bränslerelaterat.

Att alla femtändstiften eller tändspolarna skulle gå sönder samtidigt är minimalt då har du nog större tur att vinna en storvinst på en trisslott.
#1050592
Ser nu när jag läste igenom tråden att du har bränsletryck fram i spridarbrygga så felet är troligtvis tänd relaterat men kör på starten en stund skruva sedan ur tändstiften och kolla ifall dom är dränkta i bensinen eller ej.
#1050632
Du sa att ju startade bilen och tryckte på gasen så dog den. Då skulle jag satsa på att den har blivit sur. Låter det som startmotorn snurrar ovanligt lätt? Om den gör det kan du rycka loss kontakterna till spridarna, slå i lite lite olja i varje tändstiftshål och gnugga på starten tills du hör att du fått tillbaka kompet. Sen in med spridarkontakerna och gnugga igen på starten.
#1053107
Tack för alla svar.

Jag testade på treans tändstift och där får jag gnista. Jag testade att sätta in ett bättre begagnat tändstift i tändspolen och jordade enligt förslaget, se bilden. Det såg lite oljigt ut runt tändstiftet som sitter kvar. Däremot har jag inte ännu skruvat bort något tändstift och kollat hur det ser ut, dvs om det är torrt, oljigt eller dränkt i bensin.

Kamremmen verkar också hel, av det jag ser när jag tittar ovanför efter att ha lossat kåpan. Den är lite lös, men spänns när jag försöker starta bilen. Och även om jag rycker lite löst, så verkar den hel. Kan den ändå vara av längre ner?

Det här med att bilen möjligen är sur. Kan den vara sur i flera månader? Bilen har stått i tre månader nu innan jag började med att felsöka bilen.

Nästa steg tänkte jag skruva bort tändstiften och kolla skicket. Jag tänkte även rycka loss kontakterna till spridarna och testa andreasw förslag.
Bilagor
Bild testar gnista på treans tändstift v70‏.jpg
Testar gnista på Treans tändstift v70 - löst stift i tändspolen/kabeln och stiftets gänga mot motorns metall
Bild testar gnista på treans tändstift v70‏.jpg (13.16 KiB) Visad 2594 gånger
Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men detta[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? anti[…]

Köpråd

Skrev in en annan tråd. Men en hybrid med to[…]

För det mesta så hoppar den igång[…]