Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1045794
Hej bästa Volvo-entusiaster,

Kan någon ge mig tips på vad för fel denna bilen har. :shock: Fullt batteri och bensin i tanken. Har endast kollat alla lättåtkomliga säkringar under motorhuven.

[youtube]
[/youtube]

Först startade bilen utan problem. När jag la i backen (bilen har automat) och tryckte på gasen stannade bilen :-O) . Efter det gick den inte att starta. :evil:
Senast redigerad av 2 ryssvevolvon, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1045824
Lite lättare att kunna lista ut felet ifall du talar om vad det är för motor och årsmodell på bilen :)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1045858
Ok. Det kan vara allt möjligt det blir mest gissning nu eftersom att det inte finns några felkoder att gå på i nuläget. Så kan du få felkoderna utlästa så vore det toppen.

Vi kan ju börja med att mistänka bränslepumpen, hör du ifall bränsle pumpen går igång när du vrider på tändningen?
av ryssvevolvon
#1046921
Hej igen
1. Felkoder kan jag inte få fram, trots att jag har en obd2 läsare. Varför vet jag inte, då det fungerar med min s80 (årsmodell 1999). Kan bilen vara för gammal för obd2?
2. Jag är osäker på vart bränslepumpen sitter. Var sitter den? Och hur hör man om den fungerar?
3. Jag har plockat bort bränslepumpreläet och byglat, men bilen låter exakt/beter sig likadant varken det är byglat eller om bränslepump reläet är borttaget. Kan detta ge ett tips om att det med stor sannolikhet verkligen är bränslepumpen?
4. Kan man utesluta vissa fel? Exempelvis att det inte är tändstiften (betydligt mycket enklare att byta än bränslepump), bränsletrycksgivare m.fl. i detta läget?
Bilagor
Bild här sitter bränslepumpen på en v70‏.jpg
Här sitter bränslepumpens lock på en V70
Bild här sitter bränslepumpen på en v70‏.jpg (8.68 KiB) Visad 7133 gånger
Senast redigerad av 1 ryssvevolvon, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1046929
ryssvevolvon skrev:Hej igen
1. Felkoder kan jag inte få fram, trots att jag har en obd2 läsare. Varför vet jag inte, då det fungerar med min s80 (årsmodell 1999). Kan bilen vara för gammal för obd2?
2. Jag är osäker på vart bränslepumpen sitter. Var sitter den? Och hur hör man om den fungerar?
3. Jag har plockat bort bränslepumpreläet och byglat, men bilen låter exakt/beter sig likadant varken det är byglat eller om bränslepump reläet är borttaget. Kan detta ge ett tips om att det med stor sannolikhet verkligen är bränslepumpen?
4. Kan man utesluta vissa fel? Exempelvis att det inte är tändstiften (betydligt mycket enklare att byta än bränslepump), bränsletrycksgivare m.fl. i detta läget?
Konstigt att du inte får framfelkoder obd läsaren ska kunna läsa bilarna efter 99 vissa tidiga 99or kan vara lite kinkiga. För du har ju den "nya" motorn med det elektroniska gasspjället och då har ju även bilen det nyare styrsystemen Denso eller ME7. Om det finns en lampa på obd mackapären som du sätter i bilens obd-uttag har du kollat så att den blinkar eller lyser det kan vara så enkelt som att säkringen till obd-uttaget har att sönder.

Bensinpumpen sitter under baksätet eller så sitter den i skuffen du får plocka bort lite av inredningen för att se den. Det ska surra i den gör den det så fungerar den du kan även känna att den vibrerar lite smått när du väl har hittat den.

Om det hade varit fel på bränslepumpsreläet så hade bilen startat när du hade byglat över.

Ja vissa fel gå att utesluta tändstiften är det troligtvis inte det samma gäller med tändspolarna för inte skulle alla fem gå sönder samtidigt. Vevaxelgivaren kan vara boven styrdonet behöver den för att veta vart vevaxeln befinner sig utan den eller om den är trasig så kommer aldrig motorn att starta.

Det kan även vara LMM (Luftmassemätaren) ryck ur kontakten till den och testa ifall bilen startar.

Är du osäker på om det kommer fram bensin så kan du trycka på ventilen som sitter på sidan av spridarbryggan efter du har gjort några start försök, tänk på att akta ögonen för det kan skvätta till rätt bra.
av ryssvevolvon
#1047988
Hej igen. Tack för dina svar! :-)-)

1. obd2 läsaren heter ELM 327 (det är en billig modell jag köpte på ebay för 90sek inklusive frakt). Den funkar till min Volvo S80. En lampa lyser rött längst ner när man satt in den, på båda bilarna.

2. Gällande bränslepumpen så var det enkelt att komma åt luckan till den i bagageutrymmet. Det var bara att lossa på golvet med fyra muttrar. Det låter när man vrider om nyckeln. Ljudet är ett svagt vinande ljud som går i gång när man provar att starta och slutar ca 1 sek efter att man stängt av tändningen. Så frågan är om man skall utesluta bränslepumpen? Den verkar fungera.

Det är tryck i ventilen vid spridarbryggan, det pysser ut bränsle.

LMM har jag också rykt ut kabeln och bilen låter exakt/beter sig likadant varken det är i tryckt eller utdragen.
:???:
Vad är nästa punkt att testa? Vevaxelgivaren? Tips hur jag skall gå tillväga?
Jag börjar även fundera på om Lambdasonden kan vara boven i dramat? (Jag har "Co-halt förhöjd tomgång 8.2.1.2","HC-halt tomgång 8.2.1.2" och "Lambda-värde förhöjd tomgång 8.2.1.2" på sista besiktningsprotokollen). Något jag måste åtgärda, men kan en trasig/felaktig Lambdasond göra så att bilen inte startar?
Bilagor
Bild testar bränsletrycket fram i spridarbrygga v70‏.jpg
Testar bränsletrycket fram i spridarbryggan på en v70‏
Bild testar bränsletrycket fram i spridarbrygga v70‏.jpg (12.9 KiB) Visad 7138 gånger
Senast redigerad av 2 ryssvevolvon, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1048021
ryssvevolvon skrev:Hej igen. Tack för dina svar! :-)-)

1. obd2 läsaren heter ELM 327 (det är en billig modell jag köpte på ebay för 90sek inklusive frakt). Den funkar till min Volvo S80. En lampa lyser rött längst ner när man satt in den, på båda bilarna.

2. Gällande bränslepumpen så var det enkelt att komma åt luckan till den i bagageutrymmet. Det var bara att lossa på golvet med fyra muttrar. Det låter när man vrider om nyckeln. Ljudet är ett svagt vinande ljud som går i gång när man provar att starta och slutar ca 1 sek efter att man stängt av tändningen. Så frågan är om man skall utesluta bränslepumpen? Den verkar fungera.

Det är tryck i ventilen vid spridarbryggan, det pysser ut bränsle.

LMM har jag också rykt ut kabeln och bilen låter exakt/beter sig likadant varken det är i tryckt eller utdragen.
:???:
Vad är nästa punkt att testa? Vevaxelgivaren? Tips hur jag skall gå tillväga?
Jag börjar även fundera på om Lambdasonden kan vara boven i dramat? (Jag har "Co-halt förhöjd tomgång 8.2.1.2","HC-halt tomgång 8.2.1.2" och "Lambda-värde förhöjd tomgång 8.2.1.2" på sista besiktningsprotokollen). Något jag måste åtgärda, men kan en trasig/felaktig Lambdasond göra så att bilen inte startar?
Ok hade också en sådan läsare en ELM 327 det fungerade inte alls på min bil heller :???: Ok bra att lampan lyser då är iaf säkringen till bilens obd-utag hel

Ja eftersom du hör bränsle pumpen och att det finns tryck fram i spridarbryggan betyder att bilen får bensin alltså inget fel på bränsle pumpen utan felet ligger nog snarare på tändsidan. Har du en multimeter så kan du ohm mäta vevaxel givaren, visar multimetern ol så är vevaxelgivaren trasig kommer tyvärr inte ihåg vd det ska vara för värde när den är hel men kan nog kolla upp det :)

Skulle det vara fel på lambdasonden så skulle iaf bilen starta, lambdasonds regleringen startar först när katalysatorn uppnår en temperatur på 300grader eller om det var 180sekunder efter motor start.
#1048026
Hej.

Dina värden du anger för HC och Lamda är bara tok.
Men eftersom du fick anmärkning på dem, så är dom utanför gränsen helt klart.

Några frågor:

Gick bilen helt bra innan?
Småkört, eller/och startat och stoppat direkt?
Låter starten som den brukar, eller går den lätt?

En lamdasond hindrar inte start, hur dålig den än är, utan bilen blir att gå dåligt, eller dåliga avgasvärden.
Får styrdonet helknasvärden från en helt urflippad lamdasond, så går den in i nödläge, och tänder motorlampan och går halvdåligt.
Att köra länge i nödläge kan ge startproblem, mm på SIKT, givetvis, men inte plötsligt.

En dålig LMM ger knappast startproblem så hastigt heller, utan samma premisser som för lamdan.

Vanlig felsökning gäller.
Finns gnista?
Finns luft?
Finns bränsle?
Finns kompression?
Om ja på alla ovan, så går motorn.

Möjliga vanliga orsaker nör bilen är stendöd med startmotorn fungerande: (också förutsatt att bilen gick ok innan)

Ingen gnista:
Vevaxelgivare
Knacksensorer avbrott (kanske bryter bränslet. osäker)
Tändningslåskontakten (även bränslet)
Knappast tändspole iom att du har 5st.

Dålig komp: =låter "konstigt" på starten:
Nersurning pga korta start och stopp.
Hoppad/brusten kamrem

Inget bränsle: =torra tändstift.
Bränslepump
Bränslerelä
Startspärr
Kamaxelgivare
Motor temperaturgivaren (kanske bryter tändningen. Osäker)

Div relän kan krångla till både bränsle och tändning.

Även för låg batterispänning kan ställa till det för styrboxar, så ett hjälpbatteri eller laddning är inte fel, men borde inte fått den att stanna.


Micke.
Bältesvarnare

Är väl bara att jorda kabeln som g&ari[…]

Startproblem varm motor S70

Jag är ingen expert alls men jag har för[…]

Försvinner "partikelfilter felaktig sig[…]

Vadå nyare? Ersättningsmodell eller m[…]