Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jubari
Hej, jag har en s70 97a som jag nyligen böt OK på samt klossar i VF.. då den låg på, beläggen var helt slut.

Sedan jag bytt så låter det än idag som att bromsen ligger på, alltså jag hör däcket ganska bra när jag kör. Svårt att förklara, hör förvisso alla däck men just den mera. Minns inte om de lät så precis när jag köpte bilen också så kan inte svara på om de ska låta eller inte. Jag är helt färsk på bilar och mekanik. Jag kör de bara!

Fälgen är dock inte varm, bromsoket är inte varmt efter körning och de kommer inte rök ifrån däcket som de brukade när bromsen låg på. Kan de vara så att bromsen ligger på idag iallafall trots att bilmecken skulle fixa det bara att skiten inte är varmt och ej kommer rök för beläggen inte har blivit så pass slitna ännu?

En annan fråga, när jag bromsar idag så låter det som att bromsen tar i asfalten (När jag trycker bromsen ända ner) De liksom hackar och låter som de skrapar i marken.. sen när jag släppt upp bromsen så kommer ett annat ljud, svårt att förklara de ljudet. Lite som en ko som råmar haha. OBS! Detta ljud kommer endast när jag tryckt ner bromsen såpass att det låter som de tar i asfalten! Alltså inte varje gång

Jag vill minnas att jag hade samma sak på min ford focus jag hade förut och att bilen endast betedde sig såhär när det är vinterväglag? Kan ha fel men, Någon som känner igen sig? Kan veta vad de är??

Bromsen funkar bra iaf men ljuden oroar mig.
Användarvisningsbild
av taxi
Hej!
Låter det som aktiverad ABS när du bromsar i "asfalten"? (Autocorrect? Vad försöker du skriva egentligen?)
Om det bara händer på vinterväglag så verkar det troligt, om du tvärnitar på halt underlag, låter ABS:en likadant då?
Och byttes beläggen bara på en sida? Har svårt att tro det, men ta reda på det så du vet. Man byter alltid båda sidor för att inte få ojämn bromsverkan.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Vibrerar det markant i bromspedalen när ljudet låter typ ett skorrande ljud så är det abs-pumpen som jobbar.
av Jubari
Ja precis, då är det nog ABS pumpen som jobbar. Förmodar att de är normalt att den jobbar så hårt och att jag inte ska vara orolig över det. Beläggen böts på båda sidorna.. mvh
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är ju lite riskabelt att bara byta ett ok, då det nya oken möjligen tar bättre än det äldre. Det kan ge vibrationer, men främst blir bilen att dra åt det håll där nya oket sitter.

Kan även vara som tidigare nämnts, att nya beläggen håller på och sliter bort rostkanten på skivorna. Det brukar vibrera rätt duktigt, men ger sig rätt snabbt(lite beroende på hur tjock rostkanten är).
av oldtimersmc
Skit kassa hjullager på dessa fick byta mina 3 ggr alltid på VF
Känner du en pulserande kraft i pedalen vid hård bromsning (typ max broms) och ett skorrande ljud så är det ABS
Användarvisningsbild
av DayDreamer
oldtimersmc skrev:Skit kassa hjullager på dessa fick byta mina 3 ggr alltid på VF
Känner du en pulserande kraft i pedalen vid hård bromsning (typ max broms) och ett skorrande ljud så är det ABS
Inga fel på dessa lager min har rullat 24500mil och har bara fått byta ut vänster fram engång vid 23500mil. Nu är min en 99a och har ett annat hjulager än dom tidigare modellerna nu vet jag inte om det skiljer på lagret mer än att det är en bult som håller kvar drivaxeln istället för mutter :).
av JustinBieber3
Som tidigare nämnt rostkant. Kolla bara så belägget sliter bort rosten och inte rosten sliter bort belägget, har varit med om detta.

Det KAN också vara bromsskölden som ligger emot skivan... Då "tjingar det/tickar (tick, tick tick tick tick). Varit med om detta och var beredd att lägga in mig ett tag innan jag upptäckte det! :-)-)

Bromsen som tar i asfalten är ABS-pumpen som jobbar som du redan fått reda på :)
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]