Sida 2 av 2

Postat: mån 04 apr 2005, 08:17
av el-anders
Som du säger , går den bra varm så kan det ju inte gärna vara luft och bränslefilter.
Kommer att tänka på varvtalsgivaren på gamla B230 motorn, felsymptomen var ungefär de samma. Inte riktigt samma för motorerna missade lite när man körde iväg efter kallstart och sedan när motorn var varm så var det OK igen.
Du säger ingenting om det att du får fram några felkoder? Eller beror det att varningslampan inte lyser?
Kolla så att du har förvärmningslangen monterad. Ska egentligen inte göra nån skillnad på en insprutningsmotor men Volvo har ju satt dit den och programmerat insprutningen med slangen på (= ca 30 gradig varm luft).
Att jag nämner det beror på att dina symptom låter precis som en förgasar motor utan förvärmning, hade du haft förgasare så hade jag sagt direkt, Förvärmning!! (det var ett stort problem i Göteborg man kunde få is i förgasaren ända upp till + 5 grader)
Men det är nästan bara Volvo som behöll förvärmningen när insprutningsystemen kom. Kanske för att det är så förbaskat fuktigt här?Har du kört med det här felet i flera år?