Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 2469
#4609
jag har en volvo 855GLE-93 motorn stannar ? När den går på tomgång och jag gasar så kvävs motorn om jag inte släpper gasen går som den inte gick på alla sylindrar ? :cry:
av Pessa
#6249
Har en kommpis som har exakt samma problem, när motorn blir varm så försvinner detta fenomen. Är det verkligen ingen som vet vad problemet kan vara.
855 GLE 2,4 -96
av ab668
#6252
har hørt om dette problemet men vet egentlig ingenting...
samme symptomer:
løsningen skulle være å bytte en styre enhet, som vist nok skulle styre kaldstart spjeld eller tomgang på kald motor.

har du noen med lik bil som du kan låne boxer av? er litt dyrt å kjøpe bare for å prøve....

Lykke til :P
av Pessa
#6253
Nja! Fast han har en GLT 2,5 -01 inte riktigt samma men kanske passar?
Nåja jag har ett lliknande problem med min Mitsu, renoverade styrboxen själv :D Det visade sig att elektrolykondensatorerna hade läkt, beställde nya genom ELFA och bytte själv. Det kostade mig 50 kr istället för en beg. 1600kr eller en ny 8000kr. Ibland lönar det sig att vara nyfiken och att man vågar prova.
av el-anders
#6264
Problemet är att det kan vara så mycket. Försök konstatera om den dör på grund av för lite bränsle eller att tändningen "försvinner". Om den bara kvävs så är det ju troligen för lite bränsle. Får den tillräckligt med luft? Men ett så tätt luftfilter har jag kanske råkat ut för en enda gång.

Felkoder. Felkoder. Felkoder.

Titta på färgen på tändstiften , sotiga eller kritvita kan också ge några ledtrådar. Sotiga = tändningen, för mycket bränsle eller för lite luft. Vita = för mager blandning.


Helt tätt bränsle filter kanske, väldigt ovanligt.
Angående den andra Volvon så låter det som om styrboxen inte vet att motorn är kall.
Felkoder igen. Kan vara tempgivaren.
Ang. elektrolytkondensatorerna (kul när man lyckas med något sådant)
av Pessa
#6270
Vi få rkolla luftfilter, stift och bränslefilter först. Tack för tipset.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#6274
Och glöm inte fördelarlocket!
av Pessa
#6288
Tack för alla tips, jag återkommer med hur allt gick.
av Vano
#6302
Bilar e inte direkt mitt område...men logiskt sett så borde det inte vara luftfiltret eller bränslefilter/pump eftersom bilen nu går bra när den blivigt varm. Bilen äger jag och den beter sig ungefär som beskrivningen ovan men...den beter sig rätt normalt direkt vid kallstart men när man kört 3-5 min stryps den när man ger för mycke gaspådrag. När man sedan har kört ca:10-15 min...när motorn har blivigt varm funkar den normalt igen. Lyckas man få motorstopp under den tid som den går "piss" så vägrar den starta den närmsta timmen.

Plz...om nån vet vad detta är...skriv ett inlägg..

//Missnöjd Volvo ägare.
av Vano
#6305
Glömde nämna...att detta gäller vintertid...

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...