Volvo V70- 99 dör när den blir varm etc.
Postat: lör 16 jan 2016, 11:58
Hej!
Jag har en bil som krånglar på ett ganska enerverande och oregelbundet sätt
Det är en Volvo V70 -99 2.0 10v (I), motor B5202S.
Grejen är den att den går dåligt på tomgång, den går upp och ner i varvtal.
På senare tid har den även fått för sig att helt sonika dö efter kanske 5 minuters körning. Antingen när du kör, eller när man stannar och låter den gå på tomgång.
Efter den dött och man försöker starta den så vill den helt enkelt inte tända till. Den står och tuggar på startmotorn bara men går inte igång. Den går inte heller att låsa med fjärrkontrollen och rattlåset går inte i. Låter man den vara kanske 1 dag så startar den, går dåligt på tomgång och man kan köra den ungefär lika lång tid. Om man stänger av den själv så fungerar rattlås och centrallås.
Utöver det, så tvättar man bilen med högtryck, alltså utsidan, så vägrar den starta också. Den tuggar runt på samma sätt.
Det jag har fått ut av allmänt surfande och googlande är att det (utöver 300 övriga anledningar) kan antingen vara en trasig LMM som får bilen att gå skit, men även att det kan bero på fördelarlock och rotor.
Jag har en felkodsläsare men får inte nåt fel i ECU överhuvudtaget.
Kan man på något vis kontrollera om det är LMM? Och den LMM som sitter på den här bilen ser inte alls ut som de reservdelar man får fram när man söker, den här ser mer ut som en enstaka sensor man drar ur locket vid luftburken, inte som den utbytbara plastslang-delen.
Hur svårt är det att själv byta rotor och fördelarlock?
Någon med erfarenhet som kan peka åt något håll eller ge tips på ytterligare felsökning?
Att lämna in den på volvoverkstad existerar inte, det förtroendekapitalet är sedan länge förbrukat.
Mvh
Fredrik
Jag har en bil som krånglar på ett ganska enerverande och oregelbundet sätt

Det är en Volvo V70 -99 2.0 10v (I), motor B5202S.
Grejen är den att den går dåligt på tomgång, den går upp och ner i varvtal.
På senare tid har den även fått för sig att helt sonika dö efter kanske 5 minuters körning. Antingen när du kör, eller när man stannar och låter den gå på tomgång.
Efter den dött och man försöker starta den så vill den helt enkelt inte tända till. Den står och tuggar på startmotorn bara men går inte igång. Den går inte heller att låsa med fjärrkontrollen och rattlåset går inte i. Låter man den vara kanske 1 dag så startar den, går dåligt på tomgång och man kan köra den ungefär lika lång tid. Om man stänger av den själv så fungerar rattlås och centrallås.
Utöver det, så tvättar man bilen med högtryck, alltså utsidan, så vägrar den starta också. Den tuggar runt på samma sätt.
Det jag har fått ut av allmänt surfande och googlande är att det (utöver 300 övriga anledningar) kan antingen vara en trasig LMM som får bilen att gå skit, men även att det kan bero på fördelarlock och rotor.
Jag har en felkodsläsare men får inte nåt fel i ECU överhuvudtaget.
Kan man på något vis kontrollera om det är LMM? Och den LMM som sitter på den här bilen ser inte alls ut som de reservdelar man får fram när man söker, den här ser mer ut som en enstaka sensor man drar ur locket vid luftburken, inte som den utbytbara plastslang-delen.
Hur svårt är det att själv byta rotor och fördelarlock?
Någon med erfarenhet som kan peka åt något håll eller ge tips på ytterligare felsökning?
Att lämna in den på volvoverkstad existerar inte, det förtroendekapitalet är sedan länge förbrukat.
Mvh
Fredrik