Sida 1 av 2
insug grenrör GLT
Postat: fre 15 jan 2016, 17:04
av jantt
Hej
Jag har 850 GLT 1992 med variabel insug.
Är det en ide att montera grenrör från S70 1999 utan variabel insug for bedra effekt ?
Tänkte att det kunne giva mer direkt insug.
Hvad säger ni ?
Re: insug grenrör GLT
Postat: fre 15 jan 2016, 17:13
av Lucif3r
Inte utan anpassad programvara.
Re: insug grenrör GLT
Postat: fre 15 jan 2016, 17:20
av jantt
Kanska jag har fel, men är chiptuning inte bara att få mer luft och bränsle i motoren ?
Kan man då inte göra samma med annan grenrör som givar mer luft och störra spridarer ?
Re: insug grenrör GLT
Postat: fre 15 jan 2016, 18:03
av jantt
Jag tänkar som detta her. Ändra insug och större spridar
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/16 ... rbo-build/
Re: insug grenrör GLT
Postat: fre 15 jan 2016, 18:30
av DayDreamer
Det kostar säkert mer än vad bilen är värd sen så skulle jag tro att det inte är många HK man vinner på detta.
Re: insug grenrör GLT
Postat: fre 15 jan 2016, 18:34
av jantt
Det går att köbe begagnade insug for 1000 sek och spridar for 300 sek stk
Re: insug grenrör GLT
Postat: fre 15 jan 2016, 19:06
av DayDreamer
Jaha ok. Jag vet inte hur man gör men det är iaf inte bara på med ett annat insug och större spridare och bara köra iväg bilen måste väl mappas om. Sen det insuget som är med på länken som du hade kommer från turbomotorer från 99 och framåt dom spjällen är elektriska och det du har är ju mekaniskt så något ombyggnads kit behövs ju :) Undrar hur många HK man får ut av att göra det?
Re: insug grenrör GLT
Postat: fre 15 jan 2016, 19:24
av jantt
Då brukar du bara insug som denna som passer direkt, men utan det variabel spjäll
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... M-9471599/
Re: insug grenrör GLT
Postat: fre 15 jan 2016, 19:28
av Hilmer
Det tidigare styrsystemet ihop med variabelt insug, kamaxlarna och extraktorgrenrör som sitter original på t ex -92orna ger en betydligt högre effekt och en råare karaktär än vad det görs gällande i papperna, jag har uppgifter på att dessa skulle ge 189-190hk i originalutförande.
De senare årsmodellerna blev lite mildare i gången (förmodligen var det en strävan om mindre bränsleåtgång) med andra kamaxlar, annat insug annat avgasgrenrör och ett helt annat styrsystem.
Se till att alla tänddelar är i gott skick och att du använder tändstift av god kvalité, att det variabla insuget rör sig som det är tänkt och när det är tänkt. Kamaxlarna är justerade rätt i förhållande till varandra och i förhållande till övriga motorn.
Att du har ett bra luftfilter (ett nytt är inte alltid lika med ett bra filter).
Då får du en motor som blir betydligt piggare!
Re: insug grenrör GLT
Postat: fre 15 jan 2016, 19:36
av jantt
Brukar original Volvo tändstift, variabla insug funkar, kamaxlar är justerat rätt, har KN filter, har monterat ny header-ny katalysator och 2,5" simons avgas.
Har väret på rullfelt och målt 193 HK och 255 Nm.
Har köbt chipbox i USA till att montera på MAP, men gav intet effekt.