Sida 1 av 4
850 klick från startmotor *LÖST*
Postat: ons 13 jan 2016, 20:51
av FyoDisco
Hej!
Jag och min bror har problem med en Volvo 850 GLT -97.
Det hela började med att det inte var någon belysning i instrumentbrädan bakom ratten. Lätt åtgärdat tänkte vi och beställde nya dioder från bildioder.se (
http://www.bildioder.se/sv/led-belysnin ... o-850.html). Dioderna byttes häromdagen och ingenting funkade när vi skulle testa. Batteriet var dött. Ett nytt batteri fixades och sattes på plats och nu fick vi åtminstone ström i bilen. En del dioder lös men inte alla. Efter att ha pillat lite och bytt plats på några av de stora dioderna för mätarna så lös alla förutom en. Klockan lyser inte heller. Den dioden passade inte alls. Ska det vara dioder i alla platser för varningslamporna? Just nu är det några platser som är tomma. Har ni tips för att fixa detta så vore vi tacksamma, men nu är detta inte det största problemet. Se nedan.
Bilen hade stått i två månader och det var inte så konstigt att batteriet var dött. Innan funkade allting bra förutom instrumentbelysningen men efter att det nya batteriet sattes i och det var ström i bilen så ville bilen inte starta. När man vrider om nyckel så kommer det bara ett klick. Jag antar att det klicket kommer från startmotorn. Det verkar finnas flera orsaker till detta problem men jag tycker att det är konstigt att det har uppstått i och med att det bara har pillats med instrumentbrädan och bytts batteri. Har ni några idéer på vad som kan vara fel?
Mvh
Felix
Re: 850 klick från startmotor
Postat: ons 13 jan 2016, 22:50
av roh66
Hej Felix!
Spontant så tror iaf. jag att det nya batteriet behöver laddas.
MVH.R.
Re: 850 klick från startmotor
Postat: ons 13 jan 2016, 23:16
av FyoDisco
roh66 skrev:Hej Felix!
Spontant så tror iaf. jag att det nya batteriet behöver laddas.
MVH.R.
Det ska ha laddats tidigare idag och spänningen kollades innan det kördes hem och sattes i bilen och innan vi provade starta första gången så laddade vi först batteriet med hjälp av en annan bil och startkablar. Det kanske inte fungerade, eller? Allt lyser ju (förutom någon enstaka diod) och centrallåset och all elektronik fungerar. Kan det ändå vara så att det är för lite ström i batteriet för att starta bilen?
Re: 850 klick från startmotor
Postat: tor 14 jan 2016, 08:44
av roh66
Hej!
Ladda batteriet med en batteriladdare. När det är gjort och om felet kvarstår kontrollera alla grövre jordkablar mellan motor och
kaross och batteri kaross. Kontrollera pluskabeln från batteri till startmotorn. Det ska vara rost och ärgfritt. Batteripolskorna rena och fina.
Alla ska sitta ordentligt fastskruvat.
Om batteriet är urladdat då tar det nästan ett dygn ladda upp det med en 4 amp. laddare om det inte är fel på det.
MVH.R.
Re: 850 klick från startmotor
Postat: tor 14 jan 2016, 10:21
av Kena
Slocknar alla lampor i bilen när du kör startmotorn? Isf är antingen batteriet kass eller så drar startmotorn för mycket ström. Slocknar de inte utan startmotorn bara klickar så brukar felet sitta i solenoiden på startmotorn. Pröva knacka på den när någon försöker starta motorn.
Re: 850 klick från startmotor
Postat: tor 14 jan 2016, 12:01
av FyoDisco
roh66 skrev:Hej!
Ladda batteriet med en batteriladdare. När det är gjort och om felet kvarstår kontrollera alla grövre jordkablar mellan motor och
kaross och batteri kaross. Kontrollera pluskabeln från batteri till startmotorn. Det ska vara rost och ärgfritt. Batteripolskorna rena och fina.
Alla ska sitta ordentligt fastskruvat.
Om batteriet är urladdat då tar det nästan ett dygn ladda upp det med en 4 amp. laddare om det inte är fel på det.
MVH.R.
Ska se om vi kan få hem en batteriladdare idag. Har ingen hemma tyvärr. Kan kontrollera lite kablar och sådant medan.
Kena skrev:Slocknar alla lampor i bilen när du kör startmotorn? Isf är antingen batteriet kass eller så drar startmotorn för mycket ström. Slocknar de inte utan startmotorn bara klickar så brukar felet sitta i solenoiden på startmotorn. Pröva knacka på den när någon försöker starta motorn.
Japp, när man kör startmotorn så slocknar allt som annars lyser. Måste vara batteriet som har för lite ström då?
Re: 850 klick från startmotor
Postat: tor 14 jan 2016, 12:05
av Lucif3r
Ang. dioderna, du har säkert vänt den/dom som inte lyser fel, dom behöver säkert bara vridas 180grader.
Nej, det sitter inte lampor i alla varningslampor - socklarna ska dock finnas och sitta där.
Jag skulle prova dra igång den, startar den då så är det något fel på startmotorn.
Re: 850 klick från startmotor
Postat: tor 14 jan 2016, 13:34
av FyoDisco
Lucif3r skrev:Ang. dioderna, du har säkert vänt den/dom som inte lyser fel, dom behöver säkert bara vridas 180grader.
Nej, det sitter inte lampor i alla varningslampor - socklarna ska dock finnas och sitta där.
Jag skulle prova dra igång den, startar den då så är det något fel på startmotorn.
Jag provade att vrida och vända på lysdioden som inte lös. Fungerade fortfarande inte. Jag provade att byta plats med en annan fungerande diod och den som fungerade fungerade fortfarande medan den andra fortfarande inte fungerade trots att jag bytte plats på den. Så anting är dioden trasig eller kanske hållaren som är kass. Men för klockan längst ner på instrumentbrädan så passade dioden inte alls har jag för mig.
Med dra igång, menar du putta eller dra efter en annan bil?
Re: 850 klick från startmotor
Postat: tor 14 jan 2016, 13:39
av FyoDisco
Batteriet ska ha laddats fullt igår innan det monterades i bilen så det borde väl inte behöva laddas upp nu? Jag har inte full koll på hur och var alla kablar går men ska kontrollera så gott jag kan samt prova knacka lite på startmotorn.
Re: 850 klick från startmotor
Postat: tor 14 jan 2016, 16:21
av DayDreamer
Den stora grova plussen från batteriet går så här batteri-startmotor-generator. Sen har du även två jordkablar som är blåa som sitter på batteriets minuspol förhoppningsvis :roll: den ena kan du säkert följa och se att den sitter fast i chassit vänster fram alltså förarsidan. Den andra går ner till växellådan och sitter fast där, den kan ha en tendens till att gå av har jag hört.