Sida 1 av 1

byte knacksensor

Postat: lör 02 jan 2016, 16:17
av volvov702002
har 850 10v -95 och fått felkod främre knacksensor

iaf tänkt byta till NYA,


men frågan ska man köpa dom "lösa" på volvo , har kollat på bildelsbasen och där verkar dom finnas lösa , vet ej vad nya kostar, men på skruvat finns för dryga 600 kr, men då är dom som en enhet, dvs inte lösa utan sitter som ett fast kablage med två sensorer.

vilket är bäst att göra, köpa löst eller kablage ?

köpa nya bultar med ? vad är momenten för dessa ? läst att det skall vara extremt känsligt att få rätt!?

Re: byte knacksensor

Postat: lör 02 jan 2016, 19:00
av Lucif3r
Ja, dom är fruktansvärt känsliga för minsta lilla felmontage. Både vinkel och åtdragsmoment måste vara näst intil exakt som orginal.

Tyvärr kan jag inte åtdragsmomentet i huvudet :/

Re: byte knacksensor

Postat: lör 02 jan 2016, 19:05
av DayDreamer
Det verkar vara dom senare årsmodellerna som man måste byta bägge knacksenorerna dom sitter ihop i samma kontaktstycke. Du får kolla hur det ser ut på din bil om det går att byta dom var för sig eller om bägge måste bytas. Dom ska dras med 20Nm :)

Re: byte knacksensor

Postat: lör 02 jan 2016, 19:28
av volvov702002
Lucif3r skrev:Ja, dom är fruktansvärt känsliga för minsta lilla felmontage. Både vinkel och åtdragsmoment måste vara näst intil exakt som orginal.

Tyvärr kan jag inte åtdragsmomentet i huvudet :/

jaså är det så ? åtdragning kan jag förstå, men samma vinkel låter märkligt, för kontaktytan verkar vara över hela botten så att säga .

Re: byte knacksensor

Postat: lör 02 jan 2016, 20:00
av volvov702002
DayDreamer skrev:Det verkar vara dom senare årsmodellerna som man måste byta bägge knacksenorerna dom sitter ihop i samma kontaktstycke. Du får kolla hur det ser ut på din bil om det går att byta dom var för sig eller om bägge måste bytas. Dom ska dras med 20Nm :)

ja, jag tänkte om det va så med, för hos många återförsöjare, tex. mekonomen o meca så verkar dubbla kontaktstycket vara från sen årsmodell 96, men tror inte kontaktstycket ändrats för den skull, utan passar säkert, men vill vara säker ,för elgrejer är nåt som verkar vara omöjligt att byta eller lämna tillbaka.
men även till äldre bilar så förnyas delar så att säga, som te.x växelväljaren automat fick byta nåt år sedan, förr gick det att starta med neutralen i, men inte nu längre, nu måste P vara i läge, hoppas jag inte monterat fel, men rätt läge går i iaf när man väljer, R för Back, D för drive osv....så verkar vara rätt monterat iaf :-DD