Sida 1 av 1
Volvo 855 2,5 sugis. kokar på tomgång
Postat: tor 24 dec 2015, 13:27
av RedigtOkunnig
jag är helkass på motorer, men jag inser rätt snabbt att något är fel när det ryker ur motorn när jag står på tomgång. jag öppnade och såg att det mer eller mindre ryker ur kylarvätske behållaren. men temperaturmätaren har inte sakt ifrån den står i mitten som den nästan alltid gör (förutom när den är kall). mina googlingar säger att det är kylartemp givaren som har gett upp, men jag vet inte vart den sitter eller hur jag kollar om den är hel eller inte. kan även konstatera att kylar fläkten inte går. snälla hjälp, Mvh förstabils ägare
Re: Volvo 855 2,5 sugis. kokar på tomgång
Postat: tor 24 dec 2015, 17:39
av MickeM
Hej du.
Lite mer info behövs.
"Kokar" den efter en stunds tomgång med varm motor?
Försvinner kylväska?
Luktar kylväskan avgaser?
Det är normalt med överbusning, mm om man öppnar expansionskärlet med varm motor.
Det är övertryck. Med öppet kärl blir det fel.
Testa att byta kylarlock först av allt, om det är problem med kokning, överflödande kylväska (vid körning. Inte när du öppnar) mm. Billigt och inte otroligt.
Det är motorstyrdonets tempgivare som startar kylfläkten.
Inte givaren till tempvisaren i kombiinstrumentet.
Micke
Re: Volvo 855 2,5 sugis. kokar på tomgång
Postat: tor 24 dec 2015, 17:44
av Lucif3r
Man ska aldrig öppna kärlet när motorn är varm, såvida man inte vill ha en gratisbiljett till akuten förståss...
Öppnar man kärlet(varm) så förutom ev. brännskador på person så blir bilen att koka direkt, då systemet jobbar med övertryck, som i sin tur höjer kokpunkten på vattnet.
Ett vanligt fel är läckande lock till expansionskärlet. Då pyser trycket ut, kokpunkten sänks, och i värsta fall kokar bilen...
Men som sagt, mer info behövs. "855 2.5 sugis" säger inte speciellt mycket... Årsmodell? 10V/20V?
Re: Volvo 855 2,5 sugis. kokar på tomgång
Postat: tor 24 dec 2015, 20:28
av RedigtOkunnig
Tack för den snabba infon! Ja har fyllt på kylarvätskan och dragitbåt locket och ska nu prova att köra en liten kort svöng med bilen för att få upp temperaturen :)
Re: Volvo 855 2,5 sugis. kokar på tomgång
Postat: fre 25 dec 2015, 10:59
av 800serien
Det är ju många bilar som ryker nu på vintern när det är kallt, min gör det och den går som en klocka. Även helt nya bilar gör det. Blir kondens i avgassystemet.
Men drar den kylarvätska eller? Min började dra lite kylarvätska och när jag köpte nytt expansionskärlslock så slutade det. En gummipackning som är ca 20 år gammal är inte superfräsch längre.
Re: Volvo 855 2,5 sugis. kokar på tomgång
Postat: fre 25 dec 2015, 11:49
av MickeM
Hej.
Det är vanligen övertrycksventilen i expansionskärlslocket som ger sig.
Inte nödvändigtvis packningen till den.
Därför lönar det sig INTE att dra locket extra hårt, eller så
Att det vitröker ur sjäkva avgassystemet vid kallstart så här års är normalt, som sagt.
Det kan vitryka vid varm motor också om det är åtskilliga minusgrader.
Men TS hävdar att det ryker ur expansionskärlet, och det är inte normalt.
Betyder kass lock, sprucken behållare, överhettning, eller större fel.
Det blir ofta följdfel av kraftig överhettning. (Kokning)
Micke.
Micke
Re: Volvo 855 2,5 sugis. kokar på tomgång
Postat: tis 29 dec 2015, 18:16
av denrullar
??? Det skulle väl inte kunna vara en "klassisk" kylplugg? Nu när minusgraderna börjar sprida sig i landet. För den som inte förstår, med för lite/ingen glykol, fryser vattnet och kan då inte cirkulera, varpå det kokar ganska snabbt.....
Bara en ide...
Re: Volvo 855 2,5 sugis. kokar på tomgång
Postat: tis 29 dec 2015, 18:39
av Lucif3r
Även med för mycket glykol så fryser vattnet.
Re: Volvo 855 2,5 sugis. kokar på tomgång
Postat: tis 29 dec 2015, 19:11
av denrullar
Ja, men det är ju grader i helvetet...fryspunkten avtar med mycket höga inblandningar, inte så vanligt, vad jag....
Re: Volvo 855 2,5 sugis. kokar på tomgång
Postat: tis 29 dec 2015, 19:15
av denrullar
Vi vet inte var i landet TS har drabbats av problemet, det var delar av min första fundering....