Sida 1 av 1

Volvo V70 2,4 T -98 Bytt motor o växellåda

Postat: ons 16 dec 2015, 14:03
av kenta60
Undrar bara varför kopplingspedalen inte svarar när jag luftar, den går ner till botten .

Jag har bytt motor som jag köpte på skroten ,tog den gamla växellådan och startkrans(svänghjul) gamla kopplingslamell o tryckplatta, Flyttade över det till motorn från skroten ( B5254T)Samma motor som gick sönder. Skillnaden är Motorn som satt i var en -98 , motorn jag köpte var en -97.
Men på skroten och vad jag har sett är det ingen skillnad.

Tryckplattan var självjusterande, så jag skaffade specialverktyg och gjorde som man skall göra, fick dit den med gott omdöme. Satte i motorn och provstartade allt var korekt tills vi skulle lufta kopplingen, det kommer olja men det känns inget tryck när man fått fram oljan.

Min fråga är då, Är det något specielt knep med att lufta annat än vad boken säger, Eller är det Huvudcylindern inne vid pedalen som har gått, eller är det slav cylindern vid kopplingen ( Intern plast luftarecylinder) så att jag måste ta isär skiten igen?

Är så jäkla trött på det här pulet!

Vore tacksam för svar!

Re: Volvo V70 2,4 T -98 Bytt motor o växellåda

Postat: ons 16 dec 2015, 15:45
av DayDreamer
Ibland kan man få lufta systemet bakvägen dvs att du trycker i bromsvätska nere vi slavcylinderns urluftningsnippel se bara till så att inte bromsvätska behållaren blir överfull. Luften kan även ibland krypa ur systemet själv om det få stå en längre tid. Men annars efter luftningen och det inte händer något på kopplingspedalen så skulle jag tro att slavcylindern eller huvudcylindern är paj.

Re: Volvo V70 2,4 T -98 Bytt motor o växellåda

Postat: ons 16 dec 2015, 18:15
av MickeM
Hej.

Hur luftar du?
Att pumpa upp tryck och öppna, med ett tomt system gör inte.
Pedalen går i botten.

Man måste trycksätta koppen, och pressa fram vätska och få ut ut luften.

Personligen har jag ett bromsvätskebehållarlock ifrån en skrotad 240, som jag borrat ett 2mm hål i. (Passar massor av olika bilar)
Där sätter jag tryck med blåsmunstycket, efter att ha öppnat luftnippeln.
(Med känsla!!! Man kan spränga koppen om man är oförsiktig)

Fungerar utmärkt både på koppling och broms.

Det finns specialverktyg att köpa, där man tar tryck ifrån ett däck, om man inte har kompressor.
Ganska rimlig kostnad.

Micke

Re: Volvo V70 2,4 T -98 Bytt motor o växellåda

Postat: ons 16 dec 2015, 19:35
av Lucif3r
Ja. en avluftare kostar väl inte speciellt många hundringar.
Man måste som sagt trycksätta kärlet för att lufta kopplingen. Och se till att du har tillräckligt med bromsvätska i kopplingskärlet. För att fylla kopplingskärlet måste man överfylla bromskärlet så det rinner över i kopplingskärlet.

Re: Volvo V70 2,4 T -98 Bytt motor o växellåda

Postat: ons 16 dec 2015, 23:33
av TobbeViktor
Lufta försiktigt bara! Kopplingsdelen rymmer inte så mycket olja, och det går jäkligt fort att tömma om man har tryck från ex. däcket till behållaren.