Sida 1 av 7

Bilen drar åt höger *LÖST*

Postat: sön 06 dec 2015, 16:56
av roh66
Hej på er!

Jag har en en V70 GLT -98 som efter 3 fyrhjulsinställningar likförbannat drar åt höger.
Direkt efter inställningen är den 100% okej. Men redan efter några dagar börjar den dra åt höger
för att sen dra alt mer och mer. Och till slut efter några månader står ratten på halv elva/elva ungefär . Det lustiga är att däcken inte blir sned nötta.
Allt är bytt vad heter bussningar fram som bak 3 olika mekare hittar inget glapp eller fel.
Inga dåliga hjullager,fina bromsar. Nya däck (Goodyear) sommar som vinter.
Har haft detta problemet sen i våras.
Kan det ha med subframe bussningarna att göra?

Ska tilläggas att då jag köpte bilen 2011 blev det gjort hjulinst. och då var den perfekt.

MVH.R.

Re: Bilen drar åt höger

Postat: sön 06 dec 2015, 17:18
av TobbeViktor
Hur mår bärarmar/bussningar, styrleder inre och yttre, fjäderben, fjäderbenslagringar?
Bättre att lyfta och kolla och bryta själv kanske? Bilverkstäder kan ibland hitta det de känner för.
Krängningshämmarstag, styrleder och bärarmar är ju tyvärr inga ovanliga slitdelar på dessa bilar. :wink:

Re: Bilen drar åt höger

Postat: sön 06 dec 2015, 19:09
av roh66
Hej!
Allt bytt! Allt kollat! Fjäderbenen lossats i samband med byte övre fjäderbenstallrik. Allt i bakvagn nytt.
Har förstås kollat själv flera gånger hittar inget å ta på. Har bytt allt själv enligt bok förutom dem inre bussningarna i bakvagnen. Det är subframe bussningarna som jag inte har riktigt koll på. Ser ok ut.
Kan dem ge dessa symtom? Har funderat på en repsats till subframe busningarna som man trycker in i dem gamla med lim.
Vad gör det för skillnad?
Fyrhjulsinställnings apparat av senaste modell har använts.

MVH.R.

Re: Bilen drar åt höger

Postat: sön 06 dec 2015, 19:52
av Lucif3r
Om subframen sitter snett kommer man aldrig få en korrekt hjulinställning.
Har du provat bytt hjul mellan fram/bak? ibland kan det vara så pass enkelt, även om hjulen ser identiska ut ang. slitage osv.

Re: Bilen drar åt höger

Postat: sön 06 dec 2015, 20:55
av roh66
Hej!

Byta hjul nja bytte till sprillans nya vinterdäck. Men samma sak. Kollade då sommar däcken vid bytet och det fans inte antydning till
någon sned nötning. Använde en riktig mönsterdjup mätare som jag köpte på en däck verkstad. Sommardäcken var sprillans nya när jag gjorde hjulinst. i våras.
Ang. subframen borde inte apparaten för hjulinställningen upptäcka det isf?
Han som justerade bilen 2011 med toppmodernt apparat sa att bilen såg rak och fin ut. Men det va då d.
Men hur som haver subframe'n skulle det kunna vara. Hmm..tacka vet jag 740'n lite enklare lite bättre. :)

MVH.R.

Re: Bilen drar åt höger

Postat: sön 06 dec 2015, 22:03
av sensonic
Du skriver inget om stötdämpare. Jag har bytt mina (jaja, hela fjäderbenet) idag och det ska blir spännande och känna efter i veckan om det blev någon skillnad.

Om höger fram är extra trött kanske den sträcks ut när du lyfter bilen, får pumpat upp lite nytt tryck som sedan sakta ger med sig de kommande dagarna. Sedan är där kanske ett dödläge där dämparen inte reglerar. Visst, i planflykt borde fjädern hålla höjden men ändå. Svårt att avgöra om dämpare fram är slut tycker jag. Men efter snart 20 år är de nog slut... :)

Märkligt som du skriver att det inte sliter snett när du korrigerar med ratten...

Re: Bilen drar åt höger

Postat: sön 06 dec 2015, 22:45
av Fritzell
Har du kollat så inte deltalink bussningarna i bakvagnen är spruckna?
Hur var det med länkarmarna i fram?

Re: Bilen drar åt höger

Postat: sön 06 dec 2015, 23:15
av roh66
Fritzell skrev:Har du kollat så inte deltalink bussningarna i bakvagnen är spruckna?
Hur var det med länkarmarna i fram?
Japp, nya dem med!

Re: Bilen drar åt höger

Postat: sön 06 dec 2015, 23:35
av roh66
sensonic skrev:Du skriver inget om stötdämpare. Jag har bytt mina (jaja, hela fjäderbenet) idag och det ska blir spännande och känna efter i veckan om det blev någon skillnad.

Om höger fram är extra trött kanske den sträcks ut när du lyfter bilen, får pumpat upp lite nytt tryck som sedan sakta ger med sig de kommande dagarna. Sedan är där kanske ett dödläge där dämparen inte reglerar. Visst, i planflykt borde fjädern hålla höjden men ändå. Svårt att aviära om dämpare fram är slut tycker jag. Men efter snart 20 år är de nog slut... :)

Märkligt som du skriver att det inte sliter snett när du korrigerar med ratten...
Stötisarna är bytt nån gång ser jag men inte av mig. Det är Boge stötdämpare numera. Dem läcker inte och jag tycker dem känns ok. Klart nya skulle nog göra susen även om det kanske inte är det som felar.Men ja du kanske har en hållbar teori där jag tror det blir byte.
För det är just det ätt när den är nyjusterat då är den ok. För sen successivt bli sämre det tar typ några veckor. Först blir det en misstanke
om att ratten är sned som sen slutar med att jag får sitta parera numera. Har alltså lämnat in bilen två gånger för reklamation på jobbet
efter första hjulinställningen. Men det blir samma efter några väckor. Nej det är jävla märkligt.

Re: Bilen drar åt höger

Postat: mån 07 dec 2015, 02:15
av TobbeViktor
Hur ser inställningarna ut på styrstag/styrstång?
Funkar fullt rattutslag lika långt åt bägge håll?
Tänkte om det är så att rattstång har vridit sig i förhållande till styrväxel?
Vet inte ens om det är möjligt, borde väl vara splines?
Som sagt bara en tanke då det verkar som bilen går rakt vid korrigering?