Sida 1 av 1
Bilen går varm?
Postat: fre 04 dec 2015, 19:45
av Pladdermusen
Hej, jag behöver ett gott råd! Min Volvo V70 (1999-2000) har den senaste veckan betett sig oroande. Tempmätaren hänger som en död sill, vatten, glykolhalt och olja m.m. är precis som det skall men ändå, varje gång jag stänger av bilen, går fläkten i motorn för fullt i flera minuter innan den tystnar. Jag har pratat med min mek, men han hinner inte ta hand om bilen förrän i slutet av nästa vecka. Eftersom jag bor i glesbygd behöver jag använda bilen dagligen och ofta köra sträckor på 4-8 mil. Vågar jag använda bilen i väntan på min bilmek eller måste jag låta den stå till felet är avhjälpt? Vad tror ni är felet? Så tacksam för alla seriösa svar!
Re: Bilen går varm?
Postat: fre 04 dec 2015, 20:29
av Rådlös
Pröva med att byta termostat.
Re: Bilen går varm?
Postat: fre 04 dec 2015, 21:17
av DayDreamer
Låter som att du har fel på motortemperaturgivaren fläkten brukar alltid gå då för att skydda motorn även när man stängt av bilen. Kontakt stycket till givaren sitter precis ovanpå servo pumpen ta isär kontakt stycket och kolla så att det inte är något ärg eller oxidation på stiften. Sen kan du även ohm mäta tempgivaren det ska vara 5740ohm vid 0grader, 3700ohm vid 10grader, 2450ohm vid 20grader, 1150ohm vid 40grader, 318ohm vid 80grader och 184ohm vid 100grader. Mät den när motorn är kall så slipper du bränna dig :) skulle det stå ol (oändligt) när du mäter den så är den kass och det är bara att byta tempgivare.
Lycka till :D
Re: Bilen går varm?
Postat: fre 04 dec 2015, 22:34
av Lucif3r
Jepp, beskrivningen pekar på temp. givaren som Day' säger, inte termostaten. När tempgivaren ger fel värden kommer fläkten gå på högvarv i ca 5min efter det att man stängt av motorn.
Det är en skyddsmekanism och är normalt beteende när givaren ger fel signaler.
Re: Bilen går varm?
Postat: fre 04 dec 2015, 22:55
av Pladdermusen

-) Stort tack för hjälpen! Har printat ut era svar och skall kolla i morgon. Ha en trevlig helg!