Sida 1 av 1

Kamremsbyte

Postat: sön 22 nov 2015, 17:24
av Johny
Kollar efter prisvärd kamremsats till min 850-96 men undrar varför det på vissa står B5252 S vilket stämmer med min motor och på andra står det B 5252 FS Vad är skillnaden på S eller FS ?

Re: Kamremsbyte

Postat: mån 23 nov 2015, 08:09
av Lucif3r
Uhm... Olika årsmodeller vill jag minnas. S var väl tidigare 850, FS är sena 850/x70.
Ren tekniskt är det ingen skillnad på kamremmarna vad jag kan minnas. Det ska var 142 kugg, eller 144... Inte 148 iaf :P

Re: Kamremsbyte

Postat: tis 24 nov 2015, 17:39
av Johny
Borde vara 144 kuggars rem då, sena 850 och V 70.
Följdfråga, slår det ihop på 10 ventilare om remmen pajar ?

Re: Kamremsbyte

Postat: tis 24 nov 2015, 17:45
av MickeM
Tjena.

Jag har läst nånstans att det är bara Volvos rödblock motorer med 8 ventiler som kan klara ett kamremsbrott oskadd.
Dvs 240, 340 med volvomotor, och de flesta 740, och 940.

Micke.

Re: Kamremsbyte

Postat: tis 24 nov 2015, 17:51
av Lucif3r
Det är istortsett bara singel-kam motorer som kan överleva ett kamremsbrott. Dubbel-kam motorer kröker nästan alltid en hög ventiler, och vitblockarna är inget undantag.

Re: Kamremsbyte

Postat: tis 24 nov 2015, 18:00
av TommyP86
Bara rödblock som klarar det, förutom b230k som har förbränningsrummen i kolvarna.