Sida 1 av 6

volvo v70 2,5T 1999 fruktansvärt ojämt laddtryck!!

Postat: lör 21 nov 2015, 23:29
av tommya111
yjenare jag har problem med min v70. det är så att när jag gasar på for att tex köra om så går laddet upp till 0,8-0,9 bar men den sjunker till 0 och hoppar upp och ner så hela tiden förutom ibland då kan den stana på ca 0,5 om man har tur. jag har bytt magnetventil, hela turbon (den gamla va trasig), westgate vakumm slangarna till magnetväntilen och den till insuget. haft loss och kollar IC och alla tryck slangar efter sprickor eller läckage, ställt kollat så inte kamremmen kuggat, butt båda givare som sitter före splälhuset mins ej vad dom heter, kollat tändstiften det är allt jag kan komma på just nu. den ända felkod som fins är mäljölampa felaktig signal permanent har dovh inte en blekaste aning om vad det är för en konstig lampa eller felkod. och främre lambasond orimlig signal har kommit 2 ggr under några månader. jag blir idiot på denna bilen så det vore mycket taxamt om någon kan komma med förslag för jag har provat allt jag kan komma på och lite till

Re: volvo v70 2,5T 1999 fruktansvärt ojämt laddtryck!!

Postat: sön 22 nov 2015, 01:09
av TobbeViktor
Min erfarenhet av hoppigt laddtryck har berott på dels dålig LMM (utan felkod), dels kass turbotrycksgivare (med felkod).
Skulle även kunna vara magnetventilen.
Vore lite lättare om du fick ut själva felkodsbeteckningen, alltså koden, typ, Pxxxx eller ELM.xxxx.
Är bilen trimmad? Är det samma turbo som original?
Är grundladdet korrekt inställt på turbo/wastegate?
Var har du kopplat in laddtrycksmätaren? Misstänker att du har en inkopplad då du anger trycket.

Behöver inte vara så omöjligt att hitta, men korrekta felkoder är ett måste till att börja med.

Re: volvo v70 2,5T 1999 fruktansvärt ojämt laddtryck!!

Postat: sön 22 nov 2015, 01:35
av tommya111
om det är p eller elm vet jag tyvärr inte det står inte i min läsare men jag har 6B00 miljölampa signal, felaktig signal intermittent, 6806 laddtrycksventil intermittent villket det inte borde vara då jag har testat 5 st olika och den som sitter i min fuknar perfekt i syrrans v70, 280A främre lambdasond; orilmig signal intermittent det var dom jag fick fram nu för 10 m in sedan och då konstaterade jag att hon är pytte lite orolig på tomgången kall det är ca 5minus ute.

det står DTCs över kodernas om det hjälper. det är en autocom läsare om det kanske hjälper något

om bilen är trimad vet jag ej då förra ägare inte visste mer än att det var en v70 han sålde. men gissar på chippad då den laddade 0,8-0,9 när jag köpte den och den facktiskt laddade som den skulle.

och ja jag har en laddtrycks mätrare instalerad men jag har även kollat turbotrycket med felkods läsaren då det kunde kolla det på dataskärmen säkert helt fel ställe jag satte den på men den sitter på insuget före slangen från turbon. men som sagt det går att kolla laddet via min felkodsläsare om dom stämmer nära på exakt ihop

och grundladd rätt på westgate?? inte en aning hur kollar man det? och hur ska den stå på staget då?

Re: volvo v70 2,5T 1999 fruktansvärt ojämt laddtryck!!

Postat: sön 22 nov 2015, 01:37
av tommya111
och jo anledningen till att det fins kod ladtrycksventil tror jag är för att jag bytte den utan att ta av minuspolen på bilen kan ha helt fel och att det inte ska åstakomma problemet men tycker det är konstigt att den funkar i syrrans v70 och inte min isf

Re: volvo v70 2,5T 1999 fruktansvärt ojämt laddtryck!!

Postat: sön 22 nov 2015, 03:04
av Lucif3r
Symptomen du beskriver låter som att bilen spikar och styrsystemet klipper laddet.

Orginalladdet på lättryckarna är väl 0.4 om jag minns rätt. steg 1 är typ 0.7. Att ladda mer än så med orginalturbon är tämligen meningslöst.

Grundladdet vetefasen vad det är på ltt, 0.3 kanske? Nexus? :D

Re: volvo v70 2,5T 1999 fruktansvärt ojämt laddtryck!!

Postat: sön 22 nov 2015, 12:32
av SubMarine
Grundladdtrycket är på 0.125 bar på lättryckarna. Är bilen inte trimmad korrekt så lär det vara styrenheten som klipper laddtrycket.

Re: volvo v70 2,5T 1999 fruktansvärt ojämt laddtryck!!

Postat: sön 22 nov 2015, 13:10
av tommya111
jaha men det är ju inte så lätt att hitta tomten med hammare och spik i motorn utan koder heller. och den har fungerat förut med laddtrycket på 0,8 så jag förstår inte vad den har hittat på för jäkelskap denna gången

Re: volvo v70 2,5T 1999 fruktansvärt ojämt laddtryck!!

Postat: sön 22 nov 2015, 17:32
av tommya111
Om bilen är trimmad kan jag inte svara på. Den är exakt som när jag köpte den och han jag köpte den av sa att det var import från Belgien. Det är allt jag vet om Den och att den laddar 0,8 och inte 0,4 kan det vara en T5?? Men jag har för mig att b5254t inte är t5

Re: volvo v70 2,5T 1999 fruktansvärt ojämt laddtryck!!

Postat: sön 22 nov 2015, 18:12
av DayDreamer
Har lite info från vida om felkoderna.

ECM-6B00 miljölampa

Villkor: Är miljölampans krets kortsluten till jord/spänning eller om det är avbrott i kretsen tolkar styrenheten detta som ett fel och ECM-6B00 sätts.
Ersättningsvärde: Inget
Felorsak:
För hög signal: Avbrott på jordledningen.
För låg signal: Signalledning kortsluten till jord.
Signal saknas: Avbrott på signalledning, avbrott på spänningsledning.
Felsymptom: Miljölampa tänd.

ECM-6806 Turboreglering flödesfel för högt flöde.

Villkor: Om varvtalet är över 3500 rpm och motorn har hög last och utstyrningen till turboreglerventilen är max och om laddtrycket (från laddtrycksgivaren) då är lägre än ett börvärde som är ca 20kpa under normalt laddtryck (för låg signal). Om luftmassan (från luftmassemätaren) är högre än ett börvärde (för hög signal) tolkas detta som ett fel och felkod ECM-6806 sätts.
Ersättningsvärde: Reducerat laddtryck.
Felorsak:
För hög signal: Luft läckage efter turbon.
För låg signal: Slangarna mellan turboaggregatet och turboreglerventilen respektive turboreglerventilen och tryckservon har lossnat eller är igensatta/skadade. Felaktig turboreglerventil. Felaktigt tryckservo till wastegateventilen. Kärvande wastegateventil.
Felsympton: Inget

Hoppas att det hjälper med lite info om felkoderna :)

Re: volvo v70 2,5T 1999 fruktansvärt ojämt laddtryck!!

Postat: sön 22 nov 2015, 19:07
av SubMarine
Ta bort elkontakten från magnetventilen och åk ut och kör. Vad får du för laddtryck då?

Edit: Bytte du turbon innan eller efter detta fel uppkom? Vilken turbo sitter på nu?