Sida 1 av 1

S70 dör 2-3 sek efter start #löst#

Postat: tor 29 okt 2015, 11:28
av Knatch
Tja!
Har en s70 98 manuel med 2.0 motorn
Förra veckan så tvärdog den när jag körde i stadstrafik och när jag startar den så dör den efter 2-3 sekunder.
Då måste man gå tillbaks till tändningsläge 0 och vrida igen och då startar den 2-3 sekunder igen.
Har provat alla nycklarna och det är samma sak.
Det finns soppatryck och den visar inga felkoder, det känns som att den bryter bränslet på något sätt...

Fick ett förslag av en mekaniker att det kan vara kamaxelgivaren eller tändmodulen som sitter vid fjäderbenet vänster fram, eller oxå kan det vara databoxen.
Någon som har något förslag?

Re: S70 dör 2-3 sek efter start

Postat: tor 29 okt 2015, 15:22
av Hilmer
Immobilizern är ju ett vanligt fel vad jag förstått, antingen att antennringen vid rattlåset ger upp eller så kontaktfel i densamme.
Om du inte har någon felkod alls så kan det ju vara något helt annat som felar.
Jag hade ett liknande fel på min V70 -98 men där fick jag en felkod på boxen, boxen gav aldrig signal till bränslerelät.

Re: S70 dör 2-3 sek efter start

Postat: tor 29 okt 2015, 18:03
av Knatch
Går det att byta box rakt av från en bil med samma motor och vxllåda?
Eller måste jag koda om nycklarna och sånt?

Re: S70 dör 2-3 sek efter start

Postat: tor 29 okt 2015, 18:56
av Lucif3r
Hilmer skrev:Immobilizern är ju ett vanligt fel vad jag förstått, antingen att antennringen vid rattlåset ger upp eller så kontaktfel i densamme.

Immon är bara aktiv vid start, den kan aldrig stänga av bilen i drift. Så den kan vi nog utesluta.


Fenix går fortfarande bra att köra även om kamaxelgivaren ger upp, så även den kan vi nog utesluta.
Tändspolen borde generera felkod, likaså ev. tändmissar.
Styrboxen hör nog till ovanligheten att den ger upp. Möjligt, men långsökt i mina ögon.

Börja med att läsa ut felkoder, det BORDE finnas koder om den dött och inte startar sen utan att bryta tändningen. Du kan bygga dig en läsare för en 10a, sök om det.

Re: S70 dör 2-3 sek efter start

Postat: tor 29 okt 2015, 23:36
av Knatch
Lucif3r skrev:
Hilmer skrev:Immobilizern är ju ett vanligt fel vad jag förstått, antingen att antennringen vid rattlåset ger upp eller så kontaktfel i densamme.

Immon är bara aktiv vid start, den kan aldrig stänga av bilen i drift. Så den kan vi nog utesluta.


Fenix går fortfarande bra att köra även om kamaxelgivaren ger upp, så även den kan vi nog utesluta.
Tändspolen borde generera felkod, likaså ev. tändmissar.
Styrboxen hör nog till ovanligheten att den ger upp. Möjligt, men långsökt i mina ögon.

Börja med att läsa ut felkoder, det BORDE finnas koder om den dött och inte startar sen utan att bryta tändningen. Du kan bygga dig en läsare för en 10a, sök om det.
Kruxet är att jag inte kommer in i datorn via kontakten i armstödet. Provat med mekonomens och biltemas felkodsläsare med samma resultat. Den står och laddar filerna men sen står det fel, anslutning kunde inte etableras eller liknande.

Vida har jag tyvärr inte tillgång till mer än den som finns hos volvoverkstan.
Kanske får bli ett besök dit trots att jag helst väljer att slippa boxera bilen genom halva stan.
Så alla förslag välkomnas tack

Re: S70 dör 2-3 sek efter start

Postat: tor 29 okt 2015, 23:39
av Knatch
Jag vill gärna tillägga att bilen varken misständer eller hostar igång utan den startar precis som vanligt men dör som jag beskrev. Den misständer inte på något sätt.

Re: S70 dör 2-3 sek efter start

Postat: fre 30 okt 2015, 01:23
av Lucif3r
Det är för att du FENIX styrsystem. Du bygger dig en egen läsare av en LED, 2 kablar, och en tryckknapp. Som sagt, sök om det...

Re: S70 dör 2-3 sek efter start

Postat: fre 30 okt 2015, 20:17
av longerjohn
Byt bränslepumprelät. Bränslepumpen sätter inga felkoder.

Re: S70 dör 2-3 sek efter start

Postat: sön 22 nov 2015, 16:06
av Knatch
Löst nu, det var bränslepumpen. Bytte den och pumprelät och nu går den som den ska.
Tack alla!