Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Jag tycker det är otroligt dålig radiomottagning i dessa bilar, är detta något generellt fel eller är det bara vi som haft otur att få tre bilar där fenomenet är likartat!?
Antennförstärkaren får ström och slingorna på rutan är hel, var ska man börja leta härnäst?
Eller man blir tvingad att köpa en lös antenn för att överhuvudtaget kunna utnyttja radion!?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Original teleskopantenn? Eller är det en kombi? Original stereo? Isf gissar jag på trasig antennförstärkare. Om stereon är eftermarknads, testa en annan. Många har väldigt dålig mottagning, och ingen diversity (om det nu finns på din)
Användarvisningsbild
av Hilmer
Det är kombi det gäller, och det har varit/är likadant på de tre bilar vi haft!
Oavsett originalradio eller ej så är mottagningen lika dålig, har testat med fyra olika maskiner varav den nyaste är bara nåt år gammal Pioneer med herrejössesinställningar...
Förstärkaren fungerar (har testat med fyra olika bara för att kunna se om det fanns skillnader) och får ström från radion som den ska.

Det blir nog en eftermarknadsantenn om det inte är tänkt att fungera bättre än så här, jag har inte brytt mig så mycket förr, men ju äldre man blir ju oftare åker radion på istället för skivor/mp3/spotify osv! ;)
Användarvisningsbild
av Hilmer
TommyP86 skrev:Testa byta till en ny förstärkare och kolla jordningen bak, de har varit helt sönderärgade på de jag haft.
Nja, vill ju inte köpa en ny förstärkare ifall det inte är detta som är felet, är ju rätt meningslöst! ;)
Har testat med ett flertal begagnade och samma resultat med alla, det blir en förbättring men långt ifrån så som jag önskar.
Både plus och minus till förstärkaren finns och har kontakt!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Fascinerande att någon öht. fortfarande använder radiobandet :) Man brukar ju använda internetradio via mobilen(kopplad till stereon) nu för tiden :P "Get with the times, old man" ;)

Nu tillförde jag ju inte direkt mycket till tråden, men så vitt jag kan minnas var det inga problem med mottagnen här ute i skogen i början på 2000-talet, vilket ungefär är senast jag använde vanlig radio :P
Användarvisningsbild
av Hilmer
Internetradio fungerar ju ypperligt att använda hemma, men i bilen tycker jag datamängden rusar iväg!
I bilen är det ju dessutom enklast att använda den vanliga radion som startar och stoppar med bilen och man slipper knöla med telefonen varje gång!
Det är så pass illa att jag ibland inte ens får in närradion (Radio Båstad), däremot fungerar både P1 & P2 på de mest öde platser...
av MickeM
Hej.

Internetradio fungerar utomordentlig hemma med bredbandet, men utomordentligt dåligt i bilen.
Mobila internetmottagningen här i kuperade verkligheten, mitt i Sverige, med miltals till storstad är svajande, minst sagt.

Kan tänka mig att norra inlandsdelarna av vår land är sämre ändå......

Det får bli offline spellistor på Spotify då....

Vore jag TS, så skulle jag tveklöst borra i en universalantenn i framskärmen eller taket, om inte orginalet kan lagas med enkla medel.
Fult?, Ja, men på en så pass gammal bil går väl ändå "funktion före flärd"?

I alla fall för mig.

Micke.

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]