Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fick just veta att topplockspackningen har pajjat....Kul.....Not

Bilen står hos Mekonomen som rekommenderar att vi köper en ny motor på skroten som dom monterar in istället för att laga den nuvarande då detta enligt dem blir dyrare. Pratade om att toppen eventuellt behöver planas etc. Vad säger erfarenheten här?

Extra kul när man precis har kostat på bilen en massa med kamremsbyte, bytt bromsar etc etc. Så istället för att skrota verkar det billigast att köpa en ny motor på skroten för 6000 - 8000 kronor eller vad tror ni?

Till kärnfrågan, bilen är en årsmodell 2000 av gamla kantaiga karossen som har motorbeteckning B5244S. Tidigare modeller 1997-1998 hade en B5254S motor.
Två frågor;
1. Passar en B5254S även i de senare årsmodellerna?
2. Ersättningsmotorn måste den ha suttit i en bil med automatlåda då min bil har automatlåda?

Tacksam för svar

Jonas
Låter konstigt. Skulle det bli billigare att byta hela motorn än bara toppen? Det måste ju vara mycket mer tid på ett motorbyte än en topp? Vad fick du för pris på bytet?

Och som du själv säger, varför byta det som fungerar. Skaffa dig en åsikt från någon mer verkstad.

Motorn måste inte ha suttit i en bil med automat. Jag bytte motor på dotterns T5, hon har automat och motorn kom från en manuell.
Jag kan konstatera att den nu börjat läcka kylarvätska får fylla på varannnan vecka, den går dåligt (rycker) de första 15 sekunderna när bilen startas och enligt Mekonomen är det avgaser i kylarvästskan samt övertryck i behållaren....

Slangklämman till kylarslangen som går in i kylaren rostade av för cirka två år sedan men jag vill minnas att vi stannade innan tempmätaren gick upp på rött. Fixade ny slangklämma fyllde på kylarvätska och körde vidare.
Efter lite mer koll så kan det nog vara så att din motor är lite ovanlig begagnad och då blir toppen dyrare. Packningssats, avgas, insug och toppackning. Planing av toppen, bultar. Kanske blir smidigare att byta motor?

Du kan ju kolla med en annan verkstad ändå.
Min motor har gått 17 000 mil med oljeservice var 1000 mil.... Så den har fått mycket kärlek.... Märkligt att en slangklämma (som borde vara rostfri från fabrik) kan orsaka dessa skador....

Någon som har bytt topplockspackning som vet vad det kostade på verkstad så man får en ungefärlig känsla för hur dyrt det kan bli....
En begagnaf motor är ju att köpa grisen i säcken vaf är det som säger att den är schysst? Du går ju en begagnad topplockspackning men en renoverad motor får du ju fräscha grejer i och kan köra lika länge till. Jag hade gått på packningsbyte om du tänker behålla bilen.
De gamla motorerna är omoderna har mekanisk rotor och mekaniskt luftspjäll. Du får sämre bränsleförbrukning.
Om dom öht. nämner ordet "planing" i samma andetag som "toppen" - byt verkstad. Då har dom inte en susning om hur dessa motorer fungerar och jag skulle inte ens låta dom clownerna byta torkarblad på min bil.

MAN PLANAR ALDRIG DESSA TOPPLOCK. Dom får bågna bra mycket mer än du någonsin får plana dom. Så är toppen så skev är den bara att slänga.

Motorerna är billiga i inköp, och räknar man bara på det så är det billigare att skifta motor än att fixa toppackningen. MEN, det är ju ändå bra jävla mycket mer jobb att lyfta i och ur hela motorn än att bara byta toppackningen.
Dessutom vet du ju aldrig vad du får för "skit motor" om du byter motor - så vida du inte helrenoverar motorn, men då pratar vi om helt andra summor.

Det är inte SÅ ovanligt att toppackningen går på dessa bilar... Men för att förtydliga - det är oftasts inte packningen som går sönder, utan det är topplocksbultarna som sträcker på sig, det blir då läckage mellan block och topp, och sen ryker toppackningen pga. det. Trasig packning är alltså (oftasts)en konsekvens av ett annat problem.

Jag räknade ut förut, när jag fortfarande hade gamla 855an med blåst toppackning, vad det skulle kosta att fixa den. Kom fram till en summa av circus 4000kr i material och nödvändiga specialverktyg(främst tolkar och volvos packningslim). I den beräkningen ingick då en 'sotningssats', nya topplocksbultar, kamrem+vattenpump samt löprullar, och packningslimmet.
Gör man det sen på verkstad tillkommer även arbetskostnaden.

Uppskattningsvis skulle ett packningsbyte ta ca 4h för en van mekaniker. Ett motorbyte tar i regel mer än en arbetsdag då låda+koppling samt all kringutrusning ska flyttas över från gamla till nya motorn. Det är betydligt mer jobb.

Så, vad ska du göra i detta fall då? Ptja... Om du inte har möjlighet/intresse/kunskap att fixa toppen/byta motor själv så skulle jag leta runt på nätet efter det billigaste stället för materialet, sen gå till en mekaniker som KAN dessa motorer och inte börjar snacka bajs om planing hit och dit.

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]