Sida 1 av 1

Mätning luftmassemätare 850 95a

Postat: tis 06 okt 2015, 15:13
av jeppos
Hej! Har en 850 från 95 som går dåligt. Mest märkbart vid låga varvtal och tung belastning. Jag misstänker lmm och har därför mätt upp spänningen på den mellan stift 4 och jord.
Resultatet 3,6V vid tomgång och ökande till ca 4,7V.
Förvånande? Trodde enligt andra inlägg att minvärdet på spänningen skulle ligga runt 1V.
Någon som har koll på om mina värden är felaktiga och därmed att jag har en kass lmm?
Tacksam för tips o hjälp

Re: Mätning luftmassemätare 850 95a

Postat: ons 07 okt 2015, 20:32
av rullapåkk
istället för att byta denna gift apparat ,kan du kolla 2 saker innan. starta volvon, koppla ur massemätaren ,se om tom gången ändrar sig ....blir det någon skillnad eller inte .?
2 .sätt tillbaka kontakten på massemätaren .sätt dig i volvon .ha bilen på i friläget, och bromsa regelbundet några gånger ,.ändrar sig tomgången då? om tomgången enbart höjer eller sänker sig på bromsen är det katalysatorn ,som gjort sitt ,99%.
lambasonden kan du köra utan med hur länge som hlst mer eller mindre ,det som gör att den i ditt fall hostar ,eller låga varv ,mm kanske ryker lite extra ,efter längre sträckor ,,,katalysatoren .
det du behöver göra .om du inte har råd köpa en bEG ,NEUTRALISERA BROMSARNA INNAN DU HAR RÅD KÖPA EN.SÅ SLIPPER DU KOSTA PÅ DETTA MED 8)

aNNAR KAN JU JU ALLTID KOPPLA UR MASSEMÄTAREN .DRA BORT JORDEN PÅ BATTERIET ,OCH SEDAN STÄNGA AV TÄNDNINGEN OCH SÄTTA PÅ MINUS POLEN IGEN ,OCH SEDAN STARTA SEDAN SÄTTA I MASSE KONTAKTEN IGEN .SÅ HAR DU ETT NYTT SYSTEM DÄR INGEN LAMPA LYSER ,INOM EN RADIE PÅ CA 10 MIL ..sTEFAN
SAMT HAR DU TUR ,SÅ HAR DU REPARERAT HELA SYSTEMET UTOM KATALYSATORN DÅ .---- :P
ETT VOLVO PROFFS

Re: Mätning luftmassemätare 850 95a

Postat: sön 24 jan 2016, 14:32
av Indalsman
"sätt dig i volvon .ha bilen på i friläget, och bromsa regelbundet några gånger ,.ändrar sig tomgången då? om tomgången enbart höjer eller sänker sig på bromsen är det katalysatorn ,som gjort sitt ,99%."

Stämmer detta? Är det så på 850?

Re: Mätning luftmassemätare 850 95a

Postat: sön 24 jan 2016, 16:48
av DayDreamer
Tomgången ökar lite när man pumpar på bromsen och det beror på att vacuumet i bromskraftförstärkaren försviner när man bromsar och det kommer som sagt in luft där som motorn suger i sig därav att tomgången ändras efter som det är motorn som gör så att det blir vacuum i bromskraftförstärkaren (bromservon).

Re: Mätning luftmassemätare 850 95a

Postat: sön 24 jan 2016, 18:06
av MickeM
Hej.

Katalysatorn kan väl inte helt uteslutas, men knappast 99% säkert. Långt ifrån.

Gick du rakt på LMM, eller har du felsökt och uteslutit annat, innan du postade här?

Vi börjar med det vanligaste felet och roten till väldigt mycket ont på dessa modeller:
Är du 100% säker på att alla tänddelarna är ok?
(Stift, tändkablar, fördelarlock och rotor)


Jag har ingen aning om värdera på LMM.

Micke

Re: Mätning luftmassemätare 850 95a

Postat: tis 27 dec 2016, 14:55
av jeppos
Tänkte bara meddela facit på mitt problem.

Bränslepumpen.

Tack för alla engegerade inlägg.

Re: Mätning luftmassemätare 850 95a

Postat: tis 27 dec 2016, 23:20
av sensonic
Hur hittade du att det var pumpen då?