Sida 1 av 2

Bilbesiktning

Postat: mån 28 sep 2015, 12:31
av ratcom
Hejsan.
Kör en V70 -99 kombi grealine (om det spelar nån roll)

Fick en 2á idag på besiktningen PGA att mätarna på bromstestet (besiktningens mätinstrument) rörde sig? (ojämnt bromsvärde?) Bak gäller det
Plockade ner bromsarna senast igår och smorde upp allt och spände handbromsen, 4 klick och jag kunde inte snurra på hjulet ändå underkänt på det oxå?
Hur jäkla mycket skall man spänna handbromsen

Bilen känns helt ok att köra med och bromsar spikrakt när man stampar på höjdaren :-)

Beläggen är jämna (ca 5-7mm kvar)och fina och skivorna är i bra skick, skrapat av all rost och putsat klossarna med stålborste och smort det med kopparpasta i vanlig ordning.

Snälla några tips?
Mvh
Michel

Re: Sv: Bilbesiktning

Postat: mån 28 sep 2015, 12:37
av Ping84
Luftat bromssystemet?

Re: Bilbesiktning

Postat: mån 28 sep 2015, 13:00
av ratcom
Oki.
Är det lätt gjort?
Bygger datorer i vanliga fall, biltema Volvo handbok är min enda bibel. Hihi
Mvh

Re: Bilbesiktning

Postat: mån 28 sep 2015, 13:51
av Hilmer
Att lufta system behövs enbart om man antingen delat på systemet eller när man byter bromsvätskan.

Vad gäller tvåan för, är det bakre bromsar eller handbromsen!?
Den informationen bör finnas på ditt protokoll!

Re: Bilbesiktning

Postat: mån 28 sep 2015, 14:54
av ratcom
Färdbroms hjulbroms Bromsverkan pulserande höger bak + rörelsereserv kort på parkeringsbroms?

Re: Bilbesiktning

Postat: mån 28 sep 2015, 15:13
av Prophetone
ratcom skrev:Färdbroms hjulbroms Bromsverkan pulserande höger bak + rörelsereserv kort på parkeringsbroms?
Färdbromsen bör vara antingen skev Broms skiva men tror nog hellre det är själva bromsOket som kolven kärvar i...Gissningen drar jag från mina egna bilar där symptomen varit liknande o då har antingen broms skivan varit sne sliten eller Broms Oket kärvat då kolven vart fast rostad :-)-)

Re: Bilbesiktning

Postat: mån 28 sep 2015, 15:18
av Hilmer
Pulserande broms, betyder ju att det inte bromsar som det är tänkt, mest troligen är det en av kolvarna i oket som inte löper lika lätt som de andra.
Handbromsen, skall börja ta vid 3-5 hack, sen helt åtdragen vid 8.

Re: Bilbesiktning

Postat: mån 28 sep 2015, 17:43
av Lucif3r
Pulserande broms kan ju vara ABSen som går in och bråkar också...

Rörelsereserv kort... Jag bessade 2 år med min handbroms som det tog kanske 8-9 klick på innan den tog :roll: Senaste bes. så justerade jag den dock så den började ta på 3-4klick, som den SKA göra.
Om du blir underkänd på 4 klick så bör du överklaga imo... Såvida den inte går extremt trögt(man ska kunna dra i handbromsen med 2 fingrar) eller låser på 4 klick.


edit: Var lite väääl otydlig från början... fixat nu tror jag..

Re: Bilbesiktning

Postat: mån 28 sep 2015, 18:03
av Hilmer
Den ska börja ta på 2-3 hack. Låsa mellan 5-8 hack, info från ett inlägg som pettson skrivit.
Enligt VIDA ska man uppnå full bromseffekt mellan andra och det åttonde hacket.
Haynes skriver full bromseffekt 3-5 hack.

Många bud om saken!

Re: Bilbesiktning

Postat: mån 28 sep 2015, 19:01
av SubMarine
När du säger att du inte kan snurra hjulet på 4-klick så antar jag att du hissat upp bilen och försökt snurra för hand? När man justerar in handbromsen så ska man knappt kunna snurra på bromsskivan för hand (utan monterat hjul) när spaken är helt ospänd och man bara justerat backarna där bak in mot skivan.