Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KE
#1002023
Min airbaglampa lyser. Felkod 2-1-2 Airbag förare, avbrott eller kapacitans för låg. Har lyckats nolla felkoden ett par gånger, det har fungerat några månader var gång men nu går det inte längre och besiktningen närmar sig :( Kan det vara fel på rattrullen eller kontaktrullen som den kanske heter? Kan man kolla den på något sätt (den ser optiskt hel ut)?
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1002051
Man kan mäta kontaktrullen, men med viss försiktighet!

OBS!!! Mät ALDRIG direkt på airbagen! Denna kan då utlösas!

*Koppla loss batteriet

*Demontera rattkåpor

*Lossa kontaktstycket vid kontaktrullen (kontaktrullen kortsluter automatiskt när man drar ut kontakten)

*Demontera airbagen

*Mät resistensen i kabeln från kontaktrullen, den skall visa 0 ohm, om inte byt kontaktrullen.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1002072
Lucif3r skrev:Du glömde en punkt mellan "koppla ur batteriet" och "demontera rattkåpor":
Vänta minst 30min efter du kopplat ur batteriet innan du börjar skruva!

:roll:

Glömde o glömde, stod inget om det i vida och det är därifrån texten kommer!

Edit: Ett litet förtydligande, texten är inte ordagrant från Vida, men det står faktiskt inget om att det behöver stå strömlöst i 30min.
Senast redigerad av 1 Hilmer, redigerad totalt 0 gånger.
av KE
#1002150
Ok,tack för svar. Mäta resistensen?? Kan jag göra det med mitt enkla Biltemainstrument?? Är mitt i tummen elektriskt!! Har monterat av allt och på igen men det har inte hjälpt!! Finns inget under stolen som har med detta att göra, bältessträckare eller så?
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1002156
Om du har ett testinstrument som kan mäta ohm så är du ju på god väg.
Testar gör du i det kontaktstycket som går till airbagen från kontaktrullen, kopplar du loss kontakten i andra änden på rullen så räcker detta för att du ska kunna mäta resistansen i rullen eftersom den kontakten kortsluter per automatik.

Alltså, koppla ifrån batteriet (och vänta en halvtimme för säkerhets skull) och demontera sedan rattkåpor och airbag och lägg undan så länge.
Sen kopplar du loss kontaktstycket vid rattstången som går till "rattrullen", därefter kan du mäta i andra änden på rullen om resistensen är korrekt.
av KE
#1006491
Var på två olika volvoverkstäder i dag och frågade om dom kunde mäta min kontaktrulle om den är kass men ingen ville eller kunde göra det!! Dom verkar också bara byta ut grejor och prova sig fram!!
Låscylinder

Många V70 hade problem med tändlå[…]

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]