Sida 1 av 1
Trippmätare ur funktion *Nu med fler frågor*
Postat: ons 26 aug 2015, 09:02
av Hilmer
Trippmätaren har stått still nåt år på hustruns 855GLT -93 men nu fick jag fått tummen ur och skulle fixa det!
Att drevet var boven misstänkte jag från början och därför har jag beställt hem en flock sådana för att vara förbered!
Men! Nu verkar det inte vara drevet som är boven, eller ja... det var ju sönder men jag får ändå inte det att fungera.
Har testat med 4st olika mätarhus (tur man har på lager) och testat att flytta över de små motorerna (och dreven) sinsemellan osv för att verkligen vara säker på att jag inte missat något!
ALLT annat fungerar utom tripp/vägmätare.
Felet måste sitta någon annanstans, men var!??
Edit: Nu fungerar det, på femte försöket så drog trippen igång! :)
Huset är en mix av flera olika, men jäkligt skumt att det var fel på alla husen och att det krävdes en blandning bland delarna för att få igång det eftersom det vanligtvis bara är det lilla drevet som ger upp!??
Det bör ju betyda att det finns fler saker än drevet som kan vara boven, kanske bra att veta till en annan gång!
Re: Trippmätare ur funktion, drevet är inte boven!
Postat: tor 27 aug 2015, 07:55
av Hilmer
Glädjen varade inte så länge...
Efter 3,4mil så la det av igen, börjar misstänka att det finns ett glapp någonstans, frågan är bara var eftersom det är endast tripp/vägmätare som står still när allt annat fungerar som det ska!?? Och eftersom det inte spelar nån roll vilket instrumenthus man använder och symptomen är de samma borde felet finnas utanför huset, men är det ens möjligt i detta fallet!?
Väldigt skumt och irriterande! :???:
Re: Trippmätare ur funktion, drevet är inte boven!
Postat: tor 27 aug 2015, 18:52
av Hilmer
Det här börjar kännas som en blogg... ;)
Idag fungerade det som det skulle, så det känns ju som det finns ett glapp någonstans (eller så har inte hustrun varit där hon sa att hon skulle...) eftersom det kommer och går. Men det är ju också märkligt eftersom felet finns bland flera provade instrumenthus!?
För det vanligaste felet är ju just det lilla drevet, har inte hört talas om något annat fel på dessa!?
Re: Trippmätare ur funktion, drevet är inte boven!
Postat: tor 27 aug 2015, 19:09
av Lucif3r
Jag har aldrig demonterat och/eller studerat ett hus från 850, men x70 fungerar iaf så att trippmätaren är direkt knuten till hastighetsmätaren. Rör sig hastighetsmätaren så rör sig trippen lika mycket i förhållande till "hastighet" precis som i bilen.
Med andra ord så är det huset i sig som sköter trippen, ingenting utanför(mer än hastigheten).
Nu plockar ju iofs en -93a hastigheten ifrån växellådan, så det kanske skiljer... Men 96- som tar hastigheten ifrån ABSen får sin signal direkt ifrån ABS-boxen i form av frekvens(vet dock inte om det är sine, square eller något annat... inget oscilloscop ännu :() mellan ~100 och ~1700Hz.
Så med andra ord, på x70 hus räcker det med att producera en frekvens mellan 100 och 1700Hz in på hastighetspinnen(uhm... A3 tror jag det var...) så flaxar mätaren upp till motsvarande hastighet och trippmätaren börjar springa iväg.
X70 huset kräver också spänning på D+, detta är till generatorn och talar om att motorn går. Utan den(och givetvis vanlig vcc för "standby" och "tändning", belysning behöver dock inte vara ikopplad) så fungerar inte hastighet/varvmätaren.
Har du något som kan producera en frekvens i 100-1700 omfånget? En funktionsgenerator eller arduino eller liknande? För isf kan du ju prova köra huset på bänken. Det underlättar ju i felsökning istället för att hålla på och koppla i och ur huset ur bilen hela tiden.
Tyvärr kan jag inte ge mer specifik hjälp för just -93ans hus :| Jag har ju bara mitt V70-hus att leka med tyvärr.
Re: Trippmätare ur funktion, drevet är inte boven!
Postat: tor 27 aug 2015, 19:37
av Hilmer
Tack för svaret!
Tyvärr har jag inget som kan alstra nån sån frekvens, så det får jag utesluta!
Jag har även testat med nyare hus och symptom och funktion är densamma.
ALLT annat fungerar nämligen, jäkligt skumt att enbart trippmätaren står still stundtals, och jag har testat med flertalet hus/kretskort/räkneverk/drev/motorer och resultatet är ju ganska så lika oavsett!?
Original kretskort gick jag igenom för ett år sedan och kollade över alla lödningar då inte SRS-lampan lyste som den skulle, den tändes nämligen inte alls och det var den gången ett ben på en konding som släppt.
Just nu känns det som om det bästa vore att jag glömde bort hela historien för att inte riskerar härdsmälta i mina grubblerier...
Re: Trippmätare ur funktion, drevet är inte boven!
Postat: tor 27 aug 2015, 20:00
av Lucif3r
Nyare hus (96-) förstår jag om det inte fungerar, dom tar ju hastigheten ifrån ABS'en som är annorlunda mot växellådan.
Det går ju att koppla om så gamla -93an också tar hastigheten ifrån ABSen, då ska man kunna köra med nyare hus(t om x70-hus!). Hade länk till hur man gjorde, men den är försvunnen sedan några år tillbaka :/
Re: Trippmätare ur funktion, drevet är inte boven!
Postat: tor 27 aug 2015, 20:07
av Hilmer
Det är hus från 94-95 som jag testat, de ser lite annorlunda ut men funkar i övrigt att montera.
Har bara ett nyare hus (-97) löst men det har jag inte testat än, vet att dom tar signal från olika ställen, men signalen är kanske densamma ändå!?
Re: Trippmätare ur funktion, drevet är inte boven!
Postat: tor 27 aug 2015, 21:05
av Lucif3r
Nej, signalen skiljer. Eller rättare sagt, tandantalet mellan ABS-ringen och ringen i växellådan skiljer, så impulserna blir helt åt fasiken.
Märkte att iaf x70 huset var extremt kinkigt med signalen, räckte med ett 200ms uppehåll/'delay' för att mätaren skulle tvärdö :roll: Samma sak hände när signalen var ojämn i impulserna, då började mätaren flaxa åt alla håll och kanter :lol:
Re: Trippmätare ur funktion, drevet är inte boven!
Postat: tor 27 aug 2015, 21:16
av Hilmer
Okej, jag har ju inte provat det eftersom jag visste att det skiljde, men hade inte mer kött på benen än så!
Re: Trippmätare ur funktion, drevet är inte boven!
Postat: tis 01 sep 2015, 08:36
av Hilmer
Vägmätaren lever sitt lilla egna liv, men rullar gör den, för det mesta...
Det verkar som om den stundtals står still alternativt går väldigt långsamt för den stämmer inte till 100%
Kör ju inte själv med denna bil utan får lita på hustruns iakttagelser, vet jag vart hon varit så kan jag ju räkna ut om mätaren rullat på som den ska eller sackat efter.
Istället för att göra en ny tråd, det handlar ju om samma bil åtminstone!
Fjärrlåset är väldigt skumt på denna, ibland får man nästan "igenom" rutan för att den ska reagera och låsa/låsa upp.
Själva fjärren är ny, inköpt på Volvo. Jag har bytt relä/kablage/glaskross i olika steg i felsökningssyfte men problemet kvarstår!??
Jag har ju min -96a att jämföra med och det är en enorm skillnad.
Det handlar om VGAII