Sida 1 av 2

S70 T5 -97 Kylarvätskebyte + slang

Postat: tis 18 aug 2015, 19:00
av Retrofit
Tja,

Såg att jag hade olja i expansionskärlet och det kan antingen va läckage i oljekylaren eller på grund utav att motorn var isärplockad för ett tag sen. Hur som helst tänkte jag att enda sättet att ta reda på om de är läckage är att spola rent kylarsystemet? :)

Hur gör jag? Finns de några bra guider ni vet om? Aldrig gjort förr. Antar att man ska spola rent också? En bra punkt för punkt förklaring/guide skulle vara perfekt! :oops:

Samt så behövs en slang bytas som läcker kylarvatten. De är slangen som går från högra sidan (botten) av kylaren uppåt in mot blocket. Ser inte var den är inkopplad men den kommer iaf från höger nederkant av kylaren. Om någon vet vad den heter eller var jag kan köpa en ny så vore det bra, så kan jag byta den samtidigt som jag byter kylvätska.

Någon hjälpsam?

Re: S70 T5 -97 Kylarvätskebyte + slang

Postat: ons 19 aug 2015, 00:23
av Rådlös
Slangen först: Den heter säkert något "svårt" på Volvospråk, men säg nedre kylarslang så blir det rätt.
Eftersom du har en aluminiummotor så skall man nog välja ett kylarrensmedel som är avsett för just aluminiummotorer. Annars är ett vanligt råd numera att lägga i en diskmaskintablett, eller två och köra motorn rejält genomvarm och sedan spola rent med generösa mängder färskvatten. Men den metoden kan vara aggressiv mot aluminium.
Men som sagt kolla på bensinstationen eller något bilprylvaruhus om det finns något medel speciellt för aluminiummotorer. Följ i så fall bruksanvisningen på den produkten.
När du sköljer så skall du vara generös med vatten. Håll gärna på en stund extra mot vad du hade tänkt dig från början. Plocka ur termostaten. Annars cirkulerar inte vattnet. Du har ju kallt vatten i din sköljvattenslang. Det är 5 - 10°C. Termostaten öppnar först vid runt 90°C. Därför måste du ta ur den om du skall få någon ordentlig cirkulation på sköljvattnet.
När du varmkör tvättvätskan (om bruksanvisningen säger att du skall göra det?) så skall du ha full värme och öppet på kupéelementet så att det tvättas där också. Även när du sedan spolar i motorn.
Innan du börjar med det här så har du också köpt glykol i rätt mängd. Köp "vanlig" etylenglykol som är den relativt billigaste, men giftigaste. Häll sedan direkt i glykolvattnet så fort du har satt i termostaten och dragit åt alla slangklämmor. Vänta inte med glykolen. Den innehåller ett korrosionsskydd ("rostskydd") som måste finnas i motorn så fort det är vatten i den. Kolla sedan att det inte är några läckor. Åtgärda dom i så fall.

Glykol har ju olika färg. Men nu kommer något viktigt: Det finns ingen gällande färgkod för glykol. Glykol kan ha vilken färg som helst. Bry dig inte om färgen för den har ingen påverkan på glykolen. Det är innehållet som står på förpackningen som har betydelse. Välj etylenglykol och skriv upp datum när du fyllde i och vilken sort. Och som sagt, glöm bort vilken färg det är. Ren glykol är för övrigt färglös. Det är ofarligt att blanda dom olika färgerna så länge du har samma sorts glykol.

Re: S70 T5 -97 Kylarvätskebyte + slang

Postat: ons 19 aug 2015, 00:49
av gubbstrutt
Man har ju alltid hört att man aldrig ska tappa ur kylvätskan ur en varm motor och hälla i kall kylvätska hur blir det med detta i ovan sagda fall?.

Re: S70 T5 -97 Kylarvätskebyte + slang

Postat: ons 19 aug 2015, 01:26
av Nexus

Re: S70 T5 -97 Kylarvätskebyte + slang

Postat: ons 19 aug 2015, 10:11
av rid54
gubbstrutt skrev:Man har ju alltid hört att man aldrig ska tappa ur kylvätskan ur en varm motor och hälla i kall kylvätska hur blir det med detta i ovan sagda fall?.
Det skulle jag tro är miiinst lika viktigt som när jag hörde det första gången (när motorerna var av gjutjärn). Häftiga temperaturskillnader är inte en bra idé i en motor. Man får tappa ur och låta motorn svalna innan man börjar skölja.

Re: S70 T5 -97 Kylarvätskebyte + slang

Postat: ons 19 aug 2015, 11:06
av Rådlös
Jo, det är säkert rätt så.
Nu är det ju också så att mycket av den lagrade värmen finns i vattnet. (Vatten är den bästa värmeledaren). Tömmer man ur det så svalnar metallen relativt fort.

Re: S70 T5 -97 Kylarvätskebyte + slang

Postat: ons 19 aug 2015, 16:14
av Lucif3r
Ja, precis, och det är ju den där "relativt fort"-avsvalningen man helst vill undvika.

Men uh, varför tappa systemet när vattnet är varmt öht..? Känns ju som ett bra recept för klanterier, kokning och skållade händer...

Re: S70 T5 -97 Kylarvätskebyte + slang

Postat: tor 20 aug 2015, 19:03
av Retrofit
Nexus skrev:Var inga problem hitta kylarslangarna .. :D
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000027896/

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000028015/

Inte en sån slang jag söker! Denna söker jag:
http://i.imgur.com/Leml35P.png Pilen är en tejpning jag gjorde för o stoppa läckan men då de verkar va bra tryck i den slangen så läcker de ändå. Måste täppa den på nått annat sätt? Tips? Lim, tejp, kan inte köra bilen då kylvätskan läcker rätt fort? Läcker knappt tills man startar motorn.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=55D7BE16
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=55D7F56D

Det är en slang som är kanske tjock som två tummar ihoppressade eller nått sånt och sitter i nedre högra delen av kylaren med första 10 cm av metall? Jag tror det är nånting med växellådsoljekylningen men vette fan, borde de va kylvatten som kommer ut där ens? Eftersom jag hitta olja i kylvätske expansionskärlet så kan de är nått tokigt med det? Några idéer? Kan de va nå läckage så de blandas kylarvätska i växellådsoljan?
Ser inte exakt var den slangen jag menar går, men den går in mot/under blocket tror jag.

Och tack för en sjysst beskrivning av hur jag byter kylarvätskan, ska vänta med o göra det tills jag har en fungerande slang som inte läcker :P

Re: S70 T5 -97 Kylarvätskebyte + slang

Postat: tor 20 aug 2015, 20:05
av DayDreamer
Det där är nog ingen kylvätskeslang ser ut att vara till oljekylaren alltså en slang full av motorolja blir inte rolig om den skulle gå sönder under körning.

Re: S70 T5 -97 Kylarvätskebyte + slang

Postat: tor 20 aug 2015, 20:44
av Lucif3r
Ja, exakt... Det där är inga kylarslangar, utan oljeledningar som går från motorn till oljekylaren... Sånna lagar man inte med någon mirakeltejp eller liknande...