Sida 1 av 1

motorfästen v70 2000

Postat: sön 16 aug 2015, 14:28
av chopchop
kollar lite på nätet men undrar en sak hur många motorfästen finns det ? ska byta ut en del och vill se om jag lyckats hitta alla fästen.
tacksam för alla svar

Re: motorfästen v70 2000

Postat: sön 16 aug 2015, 14:36
av taxi
Hej!
Du har tre motorfästen med gummibussningar och två hydrauliska motorkuddar.
Övre fästet har även en inre mindre bussning mot torpedväggen som brukar klara sig ganska bra.
Nedre mellan motorram och växellåda.
Nedre högra under kamremmen.
De tre uppräknade fästena brukar gå sönder och jag rekommenderar byte av alla tre om det inte gjorts förut.
(Nedre och övre har jag snart till salu om jag kommer undan med lite smygreklam här)
Var noga med hur det övre fästet ser ut om du köper det komplett, de flesta säljer en dålig kina-luktande variant som inte är bra, med en lite fyrkantigare bussning som glappar från början och kräver att du kan gänga ett hål till en av motorns jordflätor.

Re: motorfästen v70 2000

Postat: sön 16 aug 2015, 16:22
av Lucif3r
2 hydrauliska fästen som sitter fram/bak på motorn, samt ett fäste nedanför kamremmen. Resten är bussningar/momentstag som hindrar motorn från att vrida sig, och dom är då alltså ett mellan växellåda och subframe, en stor uppe på motorn, samt en mindre vid torpeden.

Det övre behöver man byta typ vartannat år om man kör på orginal skumgummibussning. Det slits något fruktansvärt...
Polybussning håller betydligt längre, men då tar den inre bussningen vid torpeden kopiöst med stryk istället, så då blir den heller inte långlivad. Finns poly till den också så löses det problemet.
Nedre högra slits också rätt mycket, och kan ge allvarliga skador om det går på tok för långt. Det undre vid växellådan är väl det som tar minst stryk enligt min erfarenhet, förutsatt att den övre bussningen är i någorlunda godkänt skick.

Dom hydrauliska fästena är väl inte evighetsprodukter, men inte långt ifrån :P Så länge alla ovannämnda bussningar är i någorlunda godkänt skick så är det ytterst sällan dom går sönder.

Re: motorfästen v70 2000

Postat: mån 17 aug 2015, 09:52
av chopchop
tackar för alla snabba svar !!!!!!
så slipper jag leta som en idiot är ju som ni säkert förstår min första v70
har haft bilar utan tvärställd motor innan lite lättare där
och om man nu ska byta så vill man ju inte missa en så dom andra slits ut fortare

Re: motorfästen v70 2000

Postat: mån 17 aug 2015, 16:31
av Lucif3r
Ok. Ja dom 2 hydrauliska kan jämnföras rätt exakt med hur motorfästena sitter på t ex bakhjulsdrivna volvos. Rakställda motorer är inte lika känsliga för att vrida på sig som en tvärställd, bl.a. pga. hur drivaxlarna är dragna på tvärställda.
Bakhjulsdrivna har ju dessutom stöd vid växellådan som hindrar motorn från att tippa fram/bak, vilket kan jämnföras med det högra fästet under kamremmen på tvärställda.
Det som händer när det detta högra fästet blir kasst på dessa är att det blir åt h-e fel brytning på drivaxlarna, vilket kan skada dom. Mitt var så slitet att motorn låg och gned sig rakt på metallen på subframen, dvs en lutning på bortåt 6-7cm.. Hur mina drivaxlar hade klarat sig är en gåta, men lite tur ska man väl ha ibland. :lol:
Samma sak gäller om motorn vrider sig, det blir väldigt mycket ryck och slit i drivaxlarna som dels förstör komforten, och dels kan skada dom i längden. Bakhjulsdrivna spelar det ju ingen större roll på, eftersom kardanen går rakt bakåt och vrider sig ju konstant mer än motorn för att drivna bakhjulen.

Hade drivaxlarna suttit i linje med vevaxeln på tvärställda, precis som kardanen på bakhjulsdrivna, så hade dom inte varit i närheten av lika kinkiga för vridningar. Men av naturliga skäl så går det ju inte att ha dom i linje, såvida man inte monterar en till växellåda på kamremssidan(högra) av motorn :lol: , eller enbart kör 1-hjulsdrivning :roll: